Eichmann i Jerusalem

en beretning om det ondes banalitet

av (forfatter) og Johan Ludwig Mowinckel (oversetter).

Pax 2021 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.40 (5 terningkast.)

69 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Thor F.s eksemplar av Eichmann i Jerusalem - en beretning om det ondes banalitet

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Historie

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Eichmann i Jerusalem omhandler en av verdens mest omtalte rettssaker: Adolf Eichmann, som administrerte Nazi-Tysklands deportering av jøder til utryddelsesleirene, stod i 1961 tiltalt for «forbrytelser mot det jødiske folk og mot menneskeheten». Den tysk-amerikanske forfatteren og filosofen Hannah Arendt, selv jøde, var til stede i Jerusalem som reporter for The New Yorker. Hun reduserer ikke Eichmanns skyld, men hun banaliserer den.

Arendts bok reiser de ufravikelige og ubehagelige spørsmålene om ondskapens vesen i vår tid: Er så mye lidelse bare mulig fordi ofrene umenneskeliggjøres som «undermennesker» av altomfattende ideologier? Er slike forbrytelser bare mulig fordi de kan dirigeres av skrivebordsmordere langt fra ofrenes skrik og nedverdigelse? Adolf Eichmann er en uhyggelig påminnelse om hvilke grusomheter et lydig menneske kan få seg til å begå, når ønsket om å tekkes sine overordnede overskygger alt.

Utgivelsen førte til et ramaskrik. En grunn var at Arendt ble anklaget for å mene at jødene var medskyldige i sin egen utryddelse fordi enkelte jødiske ledere samarbeidet med nazistene. En annen var selve hennes vurdering av tiltalte. Man ønsket å se Eichmann som et monster, men den lærdommen Arendt trakk i Jerusalem, var at virkelighetsfjernhet og tankeløshet kan volde større lidelse enn ren ondskap. Det er dette som er det ondes banalitet.

Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 2021

Format Heftet

ISBN13 9788253042732

EAN 9788253042732

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Adolf Eichmann

Språk Bokmål

Sider 282

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

2 3 0 0 0 0

Bokomtaler

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

En skamplett på norsk historie er historien om jødene i Norge under 2. verdenskrig. I Eichmann i Jerusalem blir denne historien satt i kontrast til historien om jødene i Danmark.

Historien om de danske jødene er sui generis, og den danske
regjerings og det danske folks opptreden var uten sidestykke i Europa,
hva enten vi ser på land som var okkupert, forbundet med "aksen",
nøytrale eller helt uavhengige. En kunne være fristet til å anbefale
denne historien som obligatorisk lesning for alle
statsvitenskapsstudenter som ønsker å lære litt om det enorme
maktpotensial som ligger i ikkevolds-aksjon og i motstand mot en part
med helt overlegne voldsmidler.

...

Da tyskerne gjorde en nokså forsiktig henvendelse om å innføre den
gule stjernen, fikk de ganske enkelt vite at kongen ville bli den
første til å bære den. Ledende dansker i offentlige stillinger gjorde
det klart at de omgående ville ta avskjed i tilfelle av jødefiendtlige
tiltak.

Noen faktaopplysninger som er hentet fra Hannah Arendts bok:

  • 760 av Norges 1800 jøder ble sendt som fanger ut av Norge. 24 overlevde. Omtrent 900 (ca. halvparten av det norske jødiske samfunnet) kom seg unna til Sverige.
  • I Danmark ble til slutt 477 av totalt 7800 jøder pågrepet og sendt ut av landet. 429 av disse 477 overlevde.
  • 5919 jøder og 1376 halvjøder unnslapp fra Danmark til Sverige. Dette skjedde ved hjelp av den danske fiskeflåten. Flukten ble hovedsakelig betalt av velstående dansker.
Godt sagt! (6) Varsle Svar

Organisasjonsmennesket har mistet evnen til ikke å adlyde, det er ikke engang klar over den kjensgjerning at det adlyder. Professor Fromm konkluderer pessimistisk med en advarsel: «På dette stadiet i historien, er kan hende evnen til å tvile, til å kritisere, til ikke å adlyde, det eneste som står imellom en fremtid for menneskeheten og sivilisasjonens slutt.»

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Hannah Arendts kontroversielle bok vil fastslå noe som er både sensasjonelt enkelt og helt åpenbart: at den viktige sannheten om Eichmann ikke er at han er et uhyre av umenneskelighet, men at han, for å kunne utøve denne umenneskelighet - for å kunne myrde - må ha hatt andre menneskers moralske godkjennelse.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Problemet var ikke så mye å overkomme deres samvittighet som den enkleste medlidenhet normale mennesker føler ved å se fysisk smerte. Himmler lot selv til å være nokså sterkt berørt av en slik instinktiv reaksjon. Han brukte et meget enkelt og sannsynligvis meget virkningsfullt knep - han så å si vendte dette instinktet den omvendte veien, i retning av den enkeltes selvoppofrelse. Istedenfor å si: Det er fryktelig hva jeg har gjort mot disse menneskene! Kunne morderene utrykke det slik: Det er fryktelig hva jeg har måttet se på under utførelsen av min plikt, oppgaven har hvilt tungt på mine skuldre!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det moralske sammenbruddet rammet ikke bare forfølgerene, men også ofrene. Mye av Hitlers suksess skyldtes at han klarte å frata ofrene sine deres egen identitet og tro på seg selv. Slik tvinger ethvert totalitært styre individet til å underkaste seg - for deretter å bryte ned den enkelte.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Problemet med Eichmann var nettopp at det var så mange som lignet ham, og at de mange hverken var perverse eller sadistiske, tvert imot var de og er de skremmende normale.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hun skildrer Eichmann som en helt ny forbrytertype, en mann som ble unnskyldt med at han arbeidet «under omstendigheter som gjør det så godt som umulig for ham selv å vite eller føle at han gjør noe galt». Det er dette som i en av de hittil få norske kommentarer til Hannah Arendts bok, er kaldt den abstrakte forbrytelse, kan hende «selve det etiske grunnproblem i det moderne tekniske samfunn».

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket


Godt sagt! (19) Varsle Svar

Vi som møtes og diskuterer bøker (privat lesesirkel)


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Vita activa - det virksomme liv" av Hannah Arendt
  • "Det kommunistiske manifest og andre ungdomsskrifter" av Karl Marx
  • "Om legekunsten" av Hippokrates
  • "Dårskapens lovtale" av Erasmus Roterodamus
  • "Den narsissistiske kultur" av Christopher Lasch
  • "Hannah Arendt" av Einar Øverenget
  • "Borgerlig offentlighet - dens fremvekst og forfall" av Jürgen Habermas
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Lille og store katekisme" av Martin Luther
  • "Kongespeilet" av Anton Wilhelm Brøgger
  • "Sannhet og metode - grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk" av Hans-Georg Gadamer
  • "Vi er alle søsken" av Mahatma Gandhi
Alle bokanbefalinger for dette verket