Kongespeilet

av (oversetter).

De norske bokklubbene 2000 Innbundet

Kongespeilet har form av en dialog mellom far og sønn. Sønnen spør, og blir undervist av sin far som bl.a. gir praktiske og moralske råd angående kjøpmannskap, hirden, høvisk opptreden og militærvesenet. Originalen ble til ca. 1250. Har ordforklaringer, litteraturliste og register.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2000

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Omtalt tid Middelalderen

Den klokeste boken hitill.

For det har røynt seg at dei som tek kunnskapen sin or bøker, dei har betre skjøn enn alle andre, og dei som er best lærde, har dei fleste prov på kunnskapen sin.

Faren: Dette er opphavet og abc-a til alle gode ting. Men liksom ein av abc-a lærer å gjere seg kjend med alle bøker, så er det di betre di fleire kunnskapar som følgjer dette opphavet. For av kunnskapen blir mannen vis, kva måte han sidan vil leve på, anten han vil vere kongsmann eller bonde eller kjøpmann.

• "Slegten fra 1814" av Carl Wille Schnitler
  • "Om legekunsten" av Hippokrates
  • "Lille og store katekisme" av Martin Luther
  • "Revolusjon og kjærlighet - tekster i utvalg" av Aleksandra Kollontaj
  • "Ærefrykt for livet - kulturfilosofiske skrifter" av Albert Schweitzer
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Dialog over de store to verdenssystemer - det ptolemeiske og det kopernikanske" av Galileo Galilei
  • "Spartacus og slaveopprøret" av Barry Strauss
  • "Det mystiske mennesket - en samtale med Johannes av Korset" av Jens Oscar Jenssen
  • "Om pliktene" av Marcus Tullius Cicero
  • "Om sjelen" av Aristoteles