Lille og store katekisme

av (forfatter) og Sigurd Hjelde (gjendikter).

De norske bokklubbene 2001 Innbundet

I Luthers lille katekisme utlegges De ti bud, Fader vår og Trosbekjennelsen i korte, pregnante utsagn som var velegnet til utenatlæring, også for folk som ikke kunne lese og skrive. I Den store katekismen belyser Luther problemstillinger fra ulike vinkler. Den var først og fremst ment som en håndbok og ispirasjonskilde for evangeliske prester i Luthers fotspor.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2001

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Det er ikke forbudt å oppføre skuespill om det handler om kjærlighet og undertiden endog forekommer tvilsomme scener. Om så var, kunne en kristen heller ikke lese Bibelen. For også i den forekommer det kjærlighetshistorier og mere til. Derfor er det tøv når mange vil la være å oppføre skuespill på grunn av de tvilsomheter som forekommer der.

Det ligger i sakens natur at en person som allerede i sin levetid opplever å bli symbol og kultfigur for en bred religiøs og politisk folkebevegelse, i ettertid vil få sitt bilde retusjert og nytegnet etter hvert som bevegelsen institusjonaliseres og får nye legetimeringsbehov i takt med at ideologi og selvforståelse skifter.

Hadde Luther levet i dag, ville han ha snudd seg i sin grav!

For utviklingen av tysk som skriftspråk har ingenting hatt en mer grunnleggende og langtrekkende betydning enn Luthers bibeloversettelse.

Vinen er velsignet og har vitnesbyrd i Skriften, - ølet hører til den menneskelige overlevering.

Bokklubbens Kulturbibliotek

• "Teologisk håndbok" av Thomas Aquinas
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Om sædeligheds-tilstanden i Norge" av Eilert Sundt
  • "Kongespeilet" av Anton Wilhelm Brøgger
  • "Dialog over de store to verdenssystemer - det ptolemeiske og det kopernikanske" av Galileo Galilei
  • "De to kilder til moral og religion" av Henri Bergson