Ble ferdig med Donau av Magris for noen dager siden, og måtte bare ha en liten pause etter denne slitsomme boka. Har kommet et stykke i Fortryllelsens by av Han Suyin, ei lettlest og til nå sånn middels bok.
Neste bok ut blir Alter og disk av Agnar Mykle før jeg kanskje drar i gang med Stille flyter Don, jeg får se når jeg synes jeg vil starte på første bind, kanskje jeg må vente enda litt til.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Nei, du trenger ikke å lese bøkene for å få et "inntrykk" av hva som står i dem, - det kan jeg til dels være enig i. Men du vil aldri få inntrykk av, eller få vite HVORDAN det skrives og hvilket inntrykk det gjør på deg som leser. Det vil du kun få vite om du leser bøkene hans.

Mitt innvending mot å lese bøkene var det samme som mange andres: kikkerfølelsen, sladderen osv. Fremdeles sitter jeg med en følelse av: "var alt dette egentlig nødvendig?". Ikke bøkene, men noe (og bare noe) av innholdet. Han sier selv at han bare "måtte" skrive dette. Vi er nok mange som føler vi må både det ene og det andre, men noen ganger teller hensynet til andre mer enn vår egne lyster.

Men jeg har lest alle bøkene og som flere skriver både her og i mange av de andre trådene av Min Kamp: noen av bøkene, noen av passasjene er rett og slett bare utrolig gode. Nydelig, dansende, musikalskt språk, - avbrutt av lange, detaljerte og til dels kjedeliege setninger som innimellom kan gjøre meg litt småstressa. Jeg har jo lyst å lese hvert eneste ord, hver eneste setning, men av og til så "berre juksar me litt " slik Ingrid Espelid Hovig sier det så fint.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

I dag avsluttet jeg Vårnatt av Tarjei Vesaas og Smuglere av Arthur Omre.

Etter et dypdykk i bokhylla sitter jeg her nå med Gudsmoren - En menneskelig komedie av Bergljot Hobæk Haff. Har forsøkt å finne litt informasjon om boken, men har finne svært lite. Det gjør meg jo ekstra nysgjerrig så jeg gleder meg til å lese denne boken i helga.

God helg til dere alle :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Vårnatt av Tarjei Vesaas kom ut i 1954 og er en fin liten fortelling hvor historien foregår i løpet av en eneste natt. 14 år gamle Hallstein og hans storesøster Sissel er hjemme aleine når det plutselig banker på døren og de må huse en fremmed familie. En familie i nød og med mange konflikter seg i mellom som søskenparet blir dratt inn i. I løpet av denne natta får søskenparet oppleve sider ved voksenlivet som tilnå har vært ukjent for dem.

Historien blir fortalt gjennom Hallstein og Vesaas viser at han er en mester i formidle tanker og følelser hos unge mennesker. Romanen er lettlest, men har dybde og flere paralell historier mellom linjene.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Fra Alf Prøysen og skolen av Knut Imerslund:
Prøysens forfatterskap er preget av en grunnleggende solidaritet med folk i det proletarmiljøet han skildrer, og med fattige og undertrykte generelt. Likevel er det klart at noen revolusjonær forfatter er han ikke. En vil lete forgjeves hos Prøysen etter lettkjøpte visjoner om nye samfunnsformer som skal gjøre alle og enhver lykkelige. I Prøysens diktning finnes det i det hele tatt ikke glansbilder, hverken av samfunnsformer eller mennesker. Dette henger igjen sammen med at Prøysens hovedpersoner ikke er typer i Georg Lukács' forstand av ordet. (...)... Tvert imot er Prøysens hovedpersoner gjerne ofre for samfunnsforhold de ikke har innsikt i, og deres opprør eller normbrudd får gjerne form av ureflekterte panikkhandlinger, som i beste fall er høyst midlertidige løsninger på problemene

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg skal gjøre meg ferdig med Liza Marklunds Borderline. Jeg trodde jeg hadde fått med meg alle bøkene om Annika Bengtzon da jeg leste Fasadefall tidligere i sommer. Men underveis refererte hun til handling som jeg ikke kjente igjen eller husket.
Handlingene i Borderline springer ut fra ektemannen Thomas som blir kidnappet i Øst Afrika, og Annikas kamp om å holde seg orientert/aktuell på arbeidsplassen, samtidig som hun og Thomas´ nermeste leder jobber mot klokka for å finne løsninger for å befri ektemannen.
Paradoksene dukker opp når hun selv blir gjort til objektet idet hennes egen avis og arbeidsplass presser på for å få enerett på hennes personlige mareritt.
En krimbok i kjent Liza Marklundstil :)

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det trenger ikke en gang å ha to permer! Spar noen trær; les e- og lydbøker :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Liste med skikkelig futt i!
:D

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Liker forslaget ditt veldig godt og takker deg for at du vil fortsette med å administrere lesegruppa. Gleder meg til oppstart og valg av neste bok.
Fortsatt god sommer til deg også.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Nei, jeg har ikke sett serien og jeg må si det er ikke fristende pr. d.d. siden boka ikke falt i smak for å si det mildt. Betryggende å høre at du ga opp serien når jeg tenker på hva jeg skrev om boka :) Men jeg leser da at noen trykker boka til sitt bryst, slik er de nå en gang, alle slags bøker kan ikke fenge og falle i smak hos alle.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hyggelig å se at du er tilbake på disse sidene igjen!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Da tror jeg at jeg lar den forbli ulest i bokhylla :))
Manglende kart og kildehenvisninger er kanskje et forsøk fra forlagets side på å spare penger, men jeg er enig med deg i at det forringer verdien av ei slik bok når det mangler.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hva skal en si om en slikt bok, vel, jeg har noen kommentarer og innvendinger av det jeg har lest.
I det store og det hele er jeg nok skuffet, og skal prøve å begrunne min skuffelse.
Min bok er på 511 sider, og jeg tar ikke for hardt i når jeg sier det er minst 2 nye navn på hver side. Ja, da kan dere bare tenke dere selv. Her ble jeg presentert for både kjente og ukjente navn fra historien, kunne nok ha kuttet ned på halvparten og enda hadde jeg synes det vrimlet av folk i mindre betydelige posisjoner, og de fleste hadde ikke noe med elven å gjøre engang.
Her vrimler det også av navn på folkegrupper opp gjennom århundrene, og han tok seg kortere og lengre avstikkere fra elva, sågar langt innover i landet uten at jeg klarte å finne ut hvor jeg var. Det er det mest underlige at det ikke ble presisert bedre hvor en var langs elva, en stor svakhet etter min smak. Det hadde gjort seg med et kart i boka, prøvde meg med atlasen min men det gikk ikke.
Her var det en del tilfeller av hans synsing og påstander som jeg ikke helt er enig i. Mange avsporinger som i grunnen ikke hadde noe med boka å gjøre. Det ble for mye utenomhistorier til å være en bok om Donau – En reise fra Schwarzwald og Svartehavet - som er tittelen på boka.
Etter hvert følte jeg en viss motstand og skepsis underveis i lesingen, og det fulgte meg helt til slutt.
Han navngir for meg mange både kjente og ukjente forfattere og deres verker, og fletter det inn både her og der, med anekdoter, historie og kulturbegivenheter. Interressat, for her fikk jeg bøker/forfattere som jeg vil sette på ønskelista mi.
De siste kapittlene av boka er faktisk de beste, her kom det fram noen fine naturskildringer av Donau som jeg savnet tidligere, for her han tok seg tid til å sitere og navngi andre forfatteres observasjoner og beskrivelser.
Ingen kildehenvisninger eller litteraturliste var det å se i min utgave, (Storpocket 2009)det mener jeg er den største svakheten med boka, merkelig at en slik faktabok slipper unna med det.
Hva mener dere andre om det?
Jeg har ikke gitt boka terningkast, for pr i dag er den så lav at det er flaut. Boka skal få lov å synke litt inn og jeg må la ergelsene sive ut av hodet før jeg triller terningen.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Fra "Eplekarten og samfunnets tvang" av Magne Lindholm.

Problemet med denne konsekvent tilbakeskuende bruken av Alf Prøysen er at den både er misvisende i forhold til Prøysens verk, og at den lenker ham til nostalgiens jernkule. Prøysen var ingen nostalgiker. Han var en framskrittets mann. Modernisering og sosial endring var et av hans sentrale motiver.

Ritualiseringen er en av kunstens største fiender. Nærmer man seg et kunstverk ofte nok på samme måte, vil det til slutt gå i ett med tapeten. Og det som en gang var skapt for å åpne øyne og ører på den som er mottakelig for kunst, det som skulle gjøre ham eller henne enda várere for livets nyanser, det blir liggende som et slør mellom tilskueren og verden. Slik har også den norske offentligheten forsøkt å innordne Alf Prøysens verk i sin egen forestillingsverden.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Fra "Eplekarten og samfunnets tvang" av Magne Lindholm.
Siden så mye av Prøysens verk er skrevet i lavstatussjangre, er det også lett å omfunksjonere dem til å være bærere av konvensjonell ideologi. På samme måte som Evert Taubes og Bellmans poesi er blitt søndersunget av fyllvræl og studentersangkor, ble det foruroligende, doble og undrende i Alf Prøysens kunst begravet i en flom av kos, julehygge og nostalgi. Et sentralt innslag i denne strategien har vært å konsentrere all oppmerksomhet rundt et lite fåtall viser, og synge dem til teksten er blitt like automatisert som nasjonalsangen.

Den sentrale visa i denne søndersyngingsstrategien er "Du skal få en dag i mårå". Valget av den er ikke tilfeldig, for også de konvensjonelle har teft når de skal avvæpne en bohem. I minneboka Pappa Alf forteller Elin Prøysen hvordan han skammet seg over de to siste versene i visa. De var laget som et påheng til første vers og refrenget, som han var svært stolt av. Slik beskriver han versene i et brev til Knut Roen:
"Jeg er sjøl så glad i denne ideen, og jeg angrer på at jeg slapp den fra meg i en slik miserabel innfatning. Otto har det på samme måten når det gjelder melodien som ble gjort i en fei, men den synes jeg er god. Ja, ja, nå får du smøre stemmebanda med ribbefett og hulke fram mesterverket. Velbekomme."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg har sittet på sidelinjen og lest med stor interesse og glede diskusjonen du og Rolf har hatt om boka "Stille flyter Don". Har også sett hva Marit mener.
Jeg har ikke lest de, men nå har de rykket langt fram i køen for nå ble jeg så utrolig nysgjerrig på de at jeg tror sannelig jeg snart vil begynne :)
Men jeg må bli ferdig med en annen elv først, og elva heter "Donau" og er skrevet av Magris. Den har jeg hatt lyst til å hive "vegg i mellom", men det skal jeg si noe om senere.
Takk til dere for en inspirerende tråd.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg, som alltid har kalt meg selv en sakteleser, har lest 4 bøker i juli! Ny rekord for meg.
Slumdog Milionaire av Vikas Swarup
Første Spørsmål av David Nichols
Fasadefall av Liza Marklund
Hvor ble du av, Bernadette av Maria Semple
Gode bøker alle fire, men jeg vil nok trekke fram Slumdog Milionaire og Hvor ble du av, Bernadette som de beste.
Jeg som eeeelsker lydbøker, har ikke fått hørt en eneste én i sommer. Det må jeg gjøre noe med:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg registrerer at Bokelskere.no på Facebook er det få av de som følger som bidrar. Det er helst de som driver siden som legger ut diverse, ja hva skal jeg kalle det, reklame for diverse "fancy" bokrealeterte ting. For meg er det ganske så uinteressant.
Her inne savner jeg en mye bedre oversikt på hva vi har drevet på med. Tenk f.eks. på alle de flotte samlesningene vi har hatt, med diskusjoner og refleksjoner. Det måtte da gå an å fiske de opp og lage et eget band slik at de er lette å finne både for de som har vært med og alle andre.

Kanskje vi må sende en personlig melding til André, hvis det er han som fremdeles er ansvarlig for denne siden da.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det er også litt påfallende når jeg samtidig registrerer at oppdateringene på bokelskere sin Facebook-side blir prioritert...

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Det er ikke bare de aktive debatt-trådene som har forsvunnet fra nettstedet, synes jeg. Tidligere var admin også til stede og ga av og til respons på innlegg med forslag til endringer. Det er svært lenge siden jeg har registrert noen respons derfra, så jeg har gjort meg noen tanker om at fokuset på videreutvikling og dialog kanskje ikke er så stort lenger.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Sist sett

Eivind  VaksvikGroHilde H HelsethRoger MartinsenPiippokattaKirsten LundDemeterStig TKristine LouiseKjell F TislevollFredrikTine SundalTurid KjendlieAnne-Stine Ruud HusevågHarald KAmanda APär J ThorssonIngunn SFrank Rosendahl SlettebakkenCathrine PedersenLilleviBerit RTanteMamieElin SkjerengTrine Lise NormannIngebjørgrubbelBertyHilde Merete GjessingJulie StensethTralteMads Leonard HolvikMcHempettFrode TangenBjørg Marit TinholtKristineAnette SAnette Christin MjøsVigdis VoldNorah