Et hus er fremdeles bare et slags overbygg over inngangen til en hule.
Profilen din gir ingen informasjon om hva du har likt å lese før. Vanskelig å gi råd da, men du kunne jo prøve Ringenes herre?
Uff. Jeg måtte sjekke om noen hadde tatt seg bryet med å anmelde denne boka, og fant fort ut at den ikke ble noen kritikersuksess da den kom ut i 1972. Det antydes at krimdronningen var i ferd med å utvikle Alzheimer, og en kanadisk studie slår fast at ordforrådet i 70-tallsromanene hennes er langt mer begrenset enn i det hun skrev i sine velmaktsdager.
Forlag som fremdeles gir ut disse bøkene, burde nesten skamme seg. Jeg er ingen ihuga Christie-fan, men har et velment råd til dere som er det: Styr unna denne!
Nylig så jeg en omtale av denne boka der den var beskrevet som ei samling av essays. Kanskje du kan hoppe over et og annet "essay" og finne noe annet interessant enn "Økonomi"? Ikke gi opp ennå, Hilda!
Liv og lære stemmer ikke alltid overens. Foreløpig har jeg merket meg en bortimot "liljene på marken"-filosofi, som kanskje beskriver forfatterens livssituasjon? Ofte ser det ut til at someone else payed for him, når han ble konfrontert med samfunnspliktene sine.
Det er ganske interessant at Thoreaus tanker om sivil ulydighet skal ha inspirert en størrelse som Gandhi. Men tankene hans omkring arbeid er temmelig høytflygende for meg. Hva er det vi lever av, om ikke arbeid - uansett om vi er steinaldermennesker, sankere, jegere, bønder, håndverkere eller lønnsslaver?
"De store forfatterne fra langt tilbake i tid" skrev ikke bare gode bøker. Denne var kanskje morsom for 116 år siden, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. For meg ble den bare anmassende. Filmen kan jeg ikke huske å ha sett. Skal du lese noe av det som gjorde Gabriel Scott til en stor forfatter, bør du kanskje starte med Kilden. Ikke morsom, men tankevekkende og stemningsfull.
Hun fikk Nobels litteraturpris i 2015. Nå står hun i fare for å bli arrestert av Lukasjenkos politi, på grunn av bøkene sine og medlemskapet i PEN. Mange av kollegaene hennes er allerede tatt, og hun er praktisk talt fanga i leiligheten sin. Jeg føler bare avmakt, enda jeg vet at både nasjoner og organisasjoner prøver å legge press på Hviterussland. Hvordan kan vi motarbeide forsøkene på å kneble en av Europas viktigste stemmer?
Jeg har for vane å lese bare ei bok om gangen. Denne vanen skal jeg fravike nå. Jeg er godt i gang med første kapittel av Walden, men skjønner at jeg må ta helt nødvendige pauser innimellom. Det blir for mye å fordøye på en gang her: Tanker, henvisninger, referanser, argumentasjon (som av og til blir litt virkelighetsfjern i mine øyne) - og første kapittel er langt!
Ett hjertesukk kan jeg iallfall røpe med det samme: Skulle ønske notene hadde vært fotnoter! Det er mange av dem, og det ville muligens ha blitt et krevende sideoppsett, men likevel mye mer leservennlig enn å måtte bla att og fram flere ganger, ofte i løpet av bare ei enkelt side.
Tror jeg skal finne meg en krim å ha i bakhånd når Thoreau blir for intens.
Denne må jeg visst lese for tredje gang. Jeg opplevde den også som sterk og magisk, men kan ikke huske at jeg gråt - snarere at jeg "hjerteklappet" meg gjennom den!
Det finnes de som kan nevne den dagen, til og med timen, minuttet, øyeblikket da barndommen tok slutt, og det er sjelden bra. De er heldigere de som har en barndom som svinner så langsomt hen at den egentlig aldri blir borte, barnet blir for alltid boende inni dem.
August, er det ikke den viktigste måneden, for den bærer i seg den dype sommeren, drømmende kvelder og en tung, potent duft. Bærer i seg det modne livet, men også anelsen om en kommende høst, når alt blekner. Og så blir mørket tettere.
Godt sagt! Jeg har også trillet femmer etter en del grublerier, og mine innvendinger er stort sett de samme som dine. Helheten demrer jo etter hvert som man leser, men jeg stilte meg stadig spørsmålet: "Hvor gammel er Ásta når dette skjer?" Jeg undrer meg dessuten over noen av "digresjonene" - hvordan henger f.eks. historien om Kristíns søster sammen med resten av innholdet? Og hvem er fortelleren, som sitter i skipperhuset sitt og minnes (eller dikter?)?
Heldigvis ble det i sum en god leseopplevelse, trass i en del innvendinger. Historien om Ásta er rå, vakker og oppslukende.
Jeg trodde jeg hadde den i hylla; heftet engelsk utgave fra langt tilbake. Regna med at det også var gamle margnotater og understrekinger jeg kunne bruke i en diskusjon. Dessverre er den visst blitt borte i en av mange flyttesjauer, så det ble norsk heftet utgave fra Ark, som kom i postkassa i dag.
Høyaktuelt den gangen, og ikke mindre aktuelt nå. Tenk om Mrs Hoyts budskap hadde nådd fram til flere amerikanere!
Jeg er selv inne i en periode med lesetørke mht skjønnlitteratur. Det er den lengste perioden jeg på så lenge jeg kan huske, noe som bl.a. har ført til langt færre biblioteksbesøk. Kan hende jeg leste for mye skjønnlitteratur i tiden før tørken meldte seg, slik at jeg ble ganske lei. Likevel ser jeg ikke bort fra at lysten melder seg igjen når de mørke høstkveldene kommer, erfaringsmessig leser jeg mest på den tiden av året. Tror perioder med redusert leselyst er normalt for ganske mange.
Siste boka i trilogien - eller kanskje ikke? Forfatterens sluttord blir tvetydige for meg: "Og jeg slukker lyset og forlater arbeidsrommet hvor det siste arbeidet er gjort for første gang." Hva mener han med det? Flere andre steder i boka hintes det om at dette kan være forfatterens "svanesang". I det hele tatt skriver han seg sjøl inn i handlingen på en måte som forstyrrer meg i lesinga. Det hele er elegant gjort, med "sømløse" overganger fra sine egne (ofte langdryge) bemerkninger og tilbake til handlingen, men jeg forstyrres av det likevel.
At Saabye Christensen ser tilbake på forfatterskapet sitt og vever tidligere hovedpersoner inn i handlingen, er fikst og kreativt. At han vever så mye av seg sjøl og sitt inn i skrivinga, synes jeg blir et fremmedelement.
Likevel: Fortellingen om Maj, Margrete, Jostein, og ikke minst Jesper og Stine og deres skjebne, berørte meg i så stor grad at jeg ikke nøler med å gi terningkast 5.
Savn var et tomrom som ikke kom til å fylles. Tynget av sorg, sa man, men hvor mye veide et tomrom? Tvert imot kunne sorgen gjøre en farlig lett, uten noen tyngde i livet.
Det er jo et hav av muligheter i denne kategorien - jeg har satt opp ei liste over anbefalte klassikere og brukt elle-melle-metoden denne gangen. Dermed blir mitt forslag Walden - livet i skogene av Henry David Thoreau. Den har jeg hatt som pensum en gang for en menneskealder siden, og husker lite annet enn gruppediskusjonene om hvorvidt Thoreau virkelig var "i skogene" der han holdt til, praktisk talt i gangavstand fra byen Concord.
Om vi i lesesirkelen kan karakteriseres som "livsfilosofer, sivilisasjonskritikere og naturelskere", burde Walden være midt i blinken. Boka er sikkert grei å få tak i.
Jeg leser denne nå, og det som gjør mest inntrykk, er hva Tara opplever når hun kommer "ut i verden" og er aldeles fremmed for alminnelig omgangstone, vanlige aktiviteter, allmennkunnskap som de andre studentene tar som en selvfølge. En ting er hva hun gjennomlever i hjemmet; en annen ting er hva hun føler når hun etter hvert blir moden nok til å velge sine egne verdier i livet.
"Det usynlige fjellet" er nå lagt til på min liste. En bok etter min smak :)