i stedet for Jeg
rår nå – Vi!
"Faste og myke. Det var det de sa om brystene mine." sa Stina med en annen tone i stemmen. "Nå vet jeg ikke hvor jeg har dem"
Hvordan skulle jeg unnlate å besynge meg selv hvis jeg helt og holdent er unik, hvis hver av mine bevegelser er et gigantisk gåtefullt mirakel.
Jeg vil verken ha verden eller drøm. Jeg vil ha min frihet, min menneskelige kjærlighet
Disse 3 er barnebøker som jeg leste flere ganger som barn av Bernhard Stokke, Bjørneklo - fortelling fra steinalderen, Dag fra skogene - fortelling fra norsk bronsealder og Geir den fredløse - fortelling fra folkevandringstiden, og her er noen av hyllene mine med historiske romaner: Historisk Krim antikken, Historiske Romaner antikken og Historiske Romaner norrønt. I den siste med norrønt er en del fra vikingtid men også eldre tid. Det er ikke alle bøkene jeg har, noen er fortsatt på ønskeliste.
De har det samme på Sarpsborg bibliotek, har funnet flere bøker der og titter gjennom hylla fra tid til annen.
Har 4 ønskelister på tegneserier, og 6 lister med bøker til salgs/bytte (nor romaner, nor fag, eng romaner, eng fag, dk, sve).
Det er mange inntrykk som svirrer rundt i hodet etter å ha lest Brødrene Karamasov. Helst ville jeg ha fulgt dem litt lenger. Jeg har gjort meg en del tanker om spørsmålene som stilles underveis i boken, men har trøblet litt da det både har blitt litt for utbroderende til tider og fordi mine kunnskaper om Bibelen og fortolkninger av tekstene der er svært mangelfulle. Jeg har nå iallfall kommet til at spørsmålene er like aktuelle nå som da.
Som vanlig har de russiske menneskene underholdt meg, selvom jeg antageligvis aldri kommer til å forstå det russiske menneskets lynne/natur fullt ut. Det har også vært godt å lese en russisk bok hvor ikke alle er grusomme og hvor man gjennomfører en rettssak hvor "alle" blir hørt, sammenlignet med alle bøkene som forteller om mennesker som blir torturert til å tilstå hva som helst.
Dette var helt sikkert ikke min siste Dostojevskij. Jeg sikler både på "Opptegnelser fra de dødes hus" og "Opptegnelser fra et kjellerdyp". For å få litt balanse vil jeg nok lese en Turgenjev først. Det har blitt hvisket i mitt øre at han har noen sterke kvinneskikkelser og det trengs etter en runde Dostojevskij!
Ellers vil jeg takke Quijote for nyttige innspill. Håper vi ikke tok lesegleden fra deg med våre litt negative hjertesukk. Jeg kan bare svare for meg selv og beklage mine manglende kunnskaper om Dostojevskij, den ortodokse kirken, kristendommen og litteratur generelt. Jeg trøster meg selv med at nå har jeg da endelig lest den, den vant over en krimbok. Det er da noe!
Konene deres var gamle og utslitte, så det ikke gikk an å viser dem frem (...)
Dmitrij kunne nok tenkes å så gamlingen ihjel, men at han kunne få seg til å stjele, det trodde jeg ikke....
Hvis jeg blir fattig, vil jeg slå en eller annen i hjel, - ja, blir jeg rik, gjør jeg kanskje det samme, - noe må man da foreta seg!
I 1970-årene, etter at han kom fra Tyskland, spilte Hugo i Tromsø-bandet Nytt Blod. Med sin drivende progrock og sine temmelig outrerte sceneshow ble de ganske populære. En stor konsert i Tromsø skulle åpne med at vokalisten hang naken fra et kors.
-Ikke nok med det, sier Hugo. - Scenen skulle være dekket at røyk, og så skulle vokalisten bli synlig når røykteppet lettet. Men røykmaskinen kortsluttet hele det elektriske anlegget, slik at vokalisten bare ble hengende foran hundrevis av tilskuere uten at bandet kunne begynne å spille. Til slutt ropte han: "Ta meg ned! Det er på tide!"
Pero en la soledad del palacio aprendio a conocerlo [su hijo recien nacido], se conocieron, y descubrio con un grande alborozo que los hijos no se quieren por ser hijos sino por la amistad de la crianza.
You expected to be sad in the fall. Part of you died each year when the leaves fell from the trees and their branches were bare against the wind and the cold, wintery light. But you knew there would always be the spring, as you knew the river would flow again after it was frozen. When the cold rains kept on and killed the spring, it was as though a young person died for no reason.
[...] well, Victorianism had gone! "Tell them to hold on!"
old Timothy had said. But to what were they to hold on in this modern
welter of the "democratic principle"? Why, even privacy was threatened!
And at the thought that privacy might perish, Soames pushed back his
teacup and went to the window. Fancy owning no more of Nature than the
crowd out there owned of the flowers and trees and waters of Hyde Park!
No, no! Private possession underlay everything worth having. The world
had slipped its sanity a bit, as dogs now and again at full moon slipped
theirs and went off for a night's rabbiting; but the world, like the
dog, knew where its bread was buttered and its bed warm, and would come
back sure enough to the only home worth having--to private ownership.
The world was in its second childhood for the moment, like old
Timothy--eating its titbit first!
Briten John Donoghue har jobbet innen psykisk helsevern i mer enn tyve år og har skrevet en rekke artikler om psykiske lidelser i medisinske tidsskrifter, kan vi lese på bokas smussomslag. "Urmakeren i Auschwitz" er hans debutroman.
"Alle vet at vinden i Auschwitz snakker sitt eget, eiendommelige språk. Den snakker ikke om verden utenfor, om sola som skinner på fjellene i horisonten eller snøen som daler lett over bygatene. Den snakker kun om det den er vitne til innenfor de strømførende piggtrådgjerdene som omgir leiren, om sult og savn, ensomheten midt i folkemassen som bor der, og om døden. Lyset fra buelampene skjærer gjennom mørket, fyller appellplassen med sitt kunstige skinn og maler skarpe skygger mellom gjerdestolpene rundt leiren. Leiren er sulten. Sulten er enda en fiende, allestedsnærværende, tung og gnagende, et rovgrisk tomrom i dypet av alles mager, som verken brødrasjonen om morgenen eller den tynne suppen midt på dagen kan stagge.
Utmattelsen er en annen fiende, men leiren kan aldri hvile. Alle må være konstant på vakt for ikke å bryte noen av reglene - uskrevne regler, umulige å lære seg, ubegripelige; regler som kan bli funnet opp der og da; regler hvis eneste formål er å øke mulighetene for elendighet ... " (side 5-6)
Dermed er stemningen satt. Vi befinner oss i Auschwitz og året er 1944. En av fangene heter Emil Clément. I sitt tidligere liv var han urmaker. Dessuten er han jøde. Dette er forbrytelsen som har ført ham dit. Han er skilt fra sin kone og sine to barn, og aner ikke om de fremdeles lever eller er døde. Det vil si ... han skjønner nokså raskt at barna må være døde, for barn har ingen bruk for her. Emil, som senere kun skal gå under navnet Urmakeren, har en venn i leiren, og det er Yves. De to deler seng, og samholdet gjør at de holder motet oppe. Dette er helt nødvendig for å kunne ha den minste sjanse til å overleve. Det at Emil kan reparere klokker og - skal det vise seg etter hvert - spille sjakk, skal bli både en glede og en svøpe ... Uansett fører dette til at han overlever Auschwitz. Men til hvilken pris?
Handlingen i boka veksler mellom 1944 og 1962. Emil befinner seg i Amsterdam i 1962, der han skal delta i et internasjonalt sjakkmesterskap. Siden han nylig har utgitt en bok om sine opplevelser fra Auschwitz, er han interessant av flere grunner enn kun sjakk. Han får derfor en del oppmerksomhet og blir intervjuet av pressen. Det som får mest oppmerksomhet er hans uttalelse om at ingen tysker som levde under krigen, kan fraskrive seg ansvar for det som skjedde i konsentrasjonsleirene. Han snakker om kollektiv skyld og at det ikke fantes en eneste god tysker.
Den første Emil skal møte under sjakkturneringen er Schweninger, en tysker med nazi-bakgrunn. Hvordan skal dette gå? Inn på banen kommer også en tidligere SS-offiser Meissner ... Han er nå katolsk prest. Presten Meissner skal snart dø og ønsker å gjøre opp for gamle synder. Når han forteller sin historie, er vi tilbake i 1944 igjen, og får vite hva som egentlig skjedde den gangen ...
Meissner startet en sjakk-klubb i Auschwitz i 1944. Det handlet om å høyne moralen blant dem som jobbet der, og om å få noe meningsfylt å bedrive tiden med. Tilfeldighetene førte til at Meissner fikk nyss i at Urmakeren var en habil sjakk-spiller. I begynnelsen nektet han å være med på å spille mot SS-folk. Han fryktet at dette kunne bli skjebnesvangert for ham, fordi det ville bli feil både om han tapte og om han vant. Etter sterkt press stilte han opp. At han vant over en tysker vekket oppsikt, og snart begynte ryktene å gå om at han var helt uslåelig. Dette harmonerte imidlertid dårlig med SS-folkenes oppfatning av tyskere som herrefolk og jødene som untermensch. Urmakeren ble enda mer betenkt på det hele. Kunsten å overleve i Auschwitz besto i å ikke gjøre seg bemerket, men forsvinne anonymt inn i rekkene. Å stikke seg frem og provosere herrefolket - det kunne fort bli farlig ...
I mellomtiden strømmet enda flere jøder til leiren. Hvordan skulle tyskerne klare å bli kvitt dem fort nok?
"Det foreligger planer om å sende mange flere jøder hit - langt flere enn vi vil ha bruk for i arbeidsleirene. Kapasiteten for spesialbehandling i Birkenau må øke betraktelig.
Mange flere jøder? spurte Bär. - Men jeg trodde vi nærmest hadde tømt Europa for dem.
Gruppenführeren ristet på hodet. - Ikke helt. Franskmennene har vært sene i avtrekket, og de danske jødene synes å ha forsvunnet over natten. Men disse nye som skal komme, er fra et annet sted.
Får vi vite hvorfra?
Ungarn. Ifølge Eichmann er det minst en million jøder der, og det er blitt bestemt at man skal hente dem ut før Horthy og resten av det feige pakket hans går over til russerne." (side 114-115)
For å presse Urmakeren til å spille sjakk, ble han lovet at han for hver gang han vant, skulle få redde livet på en jøde. Motstrebende gikk han med på dette, uten å overskue hva han satte i gang. I leiren varr det nemlig en som vil ham til livs. Hustek hadde sine egne planer. Dessuten ønsket en annen å overta kontrollen over hvems liv som eventuelt skulle reddes. Dette kunne nemlig han tjene på. Slik ble det et høyt spill om liv og død inne i leiren. Men uten Meissner var Urmakeren sjanseløs ... Og det er forholdet mellom de to resten av boka handler om.
Det er en ytterst fascinerende historie vi blir presentert for i "Urmakeren i Auschwitz". En historie som - uten at jeg skal røpe mer av handlingen - gir håp om at det i alle fall fantes én god tysker i Auschwitz under krigen ...
John Donoghue skriver utrolig godt, og ut fra det jeg kan bedømme har også oversetter Tiril Broch Aakre gjort jobben sin! Jeg har lest store mengder med Holocaust-litteratur og sett ikke helt få filmer om temaet, og for meg fremsto beskrivelsen av forholdene i konsentrasjonsleiren som så autentiske som det er mulig å få dem. Donoghue beskriver stanken, frykten, sulten og kulden så levende at jeg bokstavelig talt kjente dette på kroppen. Plottet han har bygget opp i romanen er intelligent og troverdig, og selv om jeg vet at dette er fiksjon, tenker jeg at det kunne ha skjedd.
Tiden har jobbet med Emil Cléments bitterhet. Like fullt er han overbevist om at det ikke fantes en god tysker under krigen. Det er forståelig, fordi han utelukkende ble møtt med et dyptfølt har overfor jødene. I boka kommer imidlertid flere nyanser frem. Indrejustisen blant de tyske fangevokterne var sterk, og det siste noen ønsket å ha heftende ved seg var å være "jøde-elsker". Det kunne i verste fall knekke karrieren. Meissner var imidlertid et slikt menneske som begynte å tvile på riktigheten av nazi-filosofien. Han som trodde at det å komme til Auschwitz etter å ha blitt skadet ved fronten, skulle bli enklere, skjønte fort at verre enn dette kunne det ikke bli. Det hadde faktisk vært bedre å være ved fronten og bli drept ...
"Forholdene i Auschwitz var uhyre fornedrende, likevel begynte både fanger og voktere å se på dem som normale. Det var som om vi hadde trådt inn i en annen verden, der sivilisasjonens regler var opphevet. Fangene var helt prisgitt dem som hadde en elelr annen form for autoritet. Man skulle kanskje tro at det ville resultere i solidaritet fangene imellom, men det var ikke tilfellet. Overlevelsesinstinktet var så sterkt at noen fanger ville stjele fra sine medfanger uten å tenke seg om et sekund. Og likevel ...
Og likevel? sa Schweninger oppfordrende.
Og likevel fantes det steder der den menneskelige ånd fortsatte å gløde. Det var derfor Gestapo var mannsterkt til stede - for å utslette alt håp før flammen fikk tak. Men de kunne aldri slukke gloen helt. Han løftet koppen opp til munnen, men satte den ned igjen uten å drikke. - Og jeg tror det er derfor herr Clément spilte sjakk i Auschwitz, fordi det for ham var en bekreftelse på hans menneskelighet." (side 136-137)
Denne boka grep meg dypt og intenst fra første stund, slik at jeg hadde problemer med å legge den fra meg. Selvsagt hadde det mye å si at jeg fikk sympati både for SS-offiseren Meissner og jøden Emil Clément. I tillegg betydde det mye for min interesse at boka er godt skrevet. Selv er jeg ikke spesielt interessert i sjakk, men det spilte en helt underordnet rolle. Slik det også gjorde da jeg i sin tid leste en av de beste bøkene jeg noen gang har lest; "Sjakknovelle" av den østeriske jøden Stefan Zweig ... Den engelske tittelen - dødens sjakk-klubb - beskriver kort og godt hva det hele handlet om, nemlig et spill om liv og død. Det er det gruoppvekkende ved det hele! Dermed ble ondskapen på et vis doblet.
Denne boka anbefaler jeg sterkt!
Min mest sjelsettende leseopplevelse som barn var nok Maria Gripes Tordivelen flyr i skumringen. Husker den var så spennende at jeg omtrent lå stiv av skrekk da mamma kom inn for å få meg til å slå av lyset! Jeg leste selvsagt videre etter at hun hadde gått igjen... Før det hadde jeg jo slukt alt av Nancy Drew, Bobseybarna og bøker som ble gitt ut gjennom diverse bokklubber. Men Maria Gripe.. Det er nesten som om jeg fremdeles kan kjenne at hårene i nakken reise seg bare jeg tenker på denne boka.
Jeg fortsetter å lese Dostojevskij og koser meg med det. Jeg er litt lei av at alle kvinnene fremstilles som "hønsehjerner", men forsøker å finne unnskyldninger for forfatteren. Jeg irriterer meg også over Buthler og Öhrlunds En nästan vanlig man som jeg hører på lydbok. Dette er bok nr. 2 i serien om politietterforsker Jacob Colt. Det er godt skrevet, men så altfor mye den svenske versjonen av American Psycho; for mye vold og for mye sex. Nå skal det innrømmes at jeg har gått på noen heftige hormonkurer i det siste, så noe av irritasjonen kan stamme fra et noe vaklende humør hos meg selv...
Misjonen uten musikk og Herreavdelingen med musikk er faste innslag hver uke. Misjonen begynner faktisk å bli litt kjedelig og jeg fryder meg når Egil Egeberg er vikar for en av de andre.
Richard II
Det kommer ingen og åpner da vi banker på hos Olsen. Til slutt går vi inn i gangen og prøver kjøkkendøra. Olsen kommer ut fra stua og sier han hørte det banke, men at det bare er søringer som gjør det, og siden han vet at vi ikke er søringer, trodde han ikke det kunne være oss.