Christiana Figueres: Vi må kunne være både sinte og handlingskraftige, både fortvilte og optimistiske. Vi må klare å ha disse følelsene i oss samtidig. Ellers får vi ikke gjort noe, og da har vi i hvert fall mislykkes.
Kelsey Juliana: Hvis en voksen forteller meg at ungdom vet for lite, er mitt svar: Hvordan kan du selv vite så mye og likevel velge å ikke handle? Hvordan kan du la være å gjøre noe når vi unge ber deg om å være med på å løse klimakrisen?
Å avskrive barn blir noen ganger gjort fordi det gjør det enklere for den som avskriver dem.
I boka Hooked: Art and Attachment prøver Rita Felski å forklare kva det er som gjer at me oppsøker kunst og kva som kjenneteiknar møte med kunst. Boka består av eit introduksjonskapittel og fire kapittel. Det første kapittelet handlar om det mest sentrale omgrepet hennar, attachment. Deretter kjem eit kapittel om kvar attachment device:
- attunement: kvifor nokre kunstverk talar til oss, men ikkje andre
- identification: å kjenne ei tiltrekking basert på ein form for likskap
- interpretation: når me lærer å sjå kunst på nye måtar eller blir utsett for nye typar kunst kan det endre tilknytinga (attachment) si karakter
Klassa var sett saman av tjuefem ukarismatiske elevar som gjorde som dei fekk beskjed om og ikkje stort meir.
FNs berekraftsbibliotek er ei liste med bøker for barn frå 6-12 år som eksplisitt handlar om eitt eller fleire av FNs 17 berekraftsmål. Les meir på FN-sambandet: https://www.fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/5-7-trinn/baerekraftsbiblioteket
Oppdatering (mars 2022): Boklister for 12-15 år er under utvikling. Bokelskere.no har ei grense på 100 bøker per liste, så desse bøkene er ikkje lagt til i denne lista. Nokre av bøkene for 12-15 år er også tilrådd for t.d. 10-12 år, og ligg alt i denne lista.
Cecilie snufset og dro en hånd under den våte nesen, og satte seg ved siden av broren.
"Du er blitt så tynn," sa hun.
"Det er jeg jo ikke," sa han, "men kanskje litt slankere."
Fra forlaget:
Den gamle kvinnen reiser seg opp med stor møye. Hun griper om rullatoren med skjelvende hender, og på to ustøe ben går hun mot vinduet. Hun ser opp på himmelen. Den store røde månen lyser mektig og skremmende ned over åsen, og over henne.
Supermåne rød, hans måne. En varm følelse går igjennom henne. Månen synes nesten å vokse seg enda større, alt mens hun står der. I natt har vi kanskje lyktes, tenker hun, mens en tåre renner ned det ene kinnet hennes.
Nattevakten finner henne stående der,… med lukkede øyne. Hun leier den gamle forsiktig tilbake til sengen.
Tilbake på vaktrommet synker vakten ned ved bordet. Hun ser bekymret på sin kollega, som rekker henne en kopp sterk nattevaktkaffe.
«Alfreda hadde stått opp for å se på fullmånen,… igjen… Jeg hjalp henne tilbake til sengen».
Begge pleierne kjenner et lite grøss i kroppen, men ingen av dem sier noe.
Og hvis de stimlede sammen mod ham og vilde stoppe ham i Farten, tog han sin tilflukt i Bibelen; der fandt han altid noget, han kunde kaste i Hovedet paa sine Fiender: Bibelen er en tyk Bog.
Det kan gjerne være slik at anvendelsen av semikolon øker med antall år ved en anstalt for høyere utdannelse, men dette argumentet vil de fleste med høyere utdannelse avvise som irrelevant.
Helt enig!
Anbefales til Jarle og Kaia (og Linnea). I prioritert rekkefølge.
Jeg begynte på denne i dag morges, og klarte ikke legge den fra meg før jeg var ferdig. Joda, den handler for så vidt om kunstløp - men den handler om så mye mer. Det er universelle tema som vennskap, oppvekst og å finne sin plass i verden, og historien er vakkert fortalt, på et vis filmatisk, og formidler store følelser og stemninger i de enkle, stilistiske strekene.
Det er kanskje ikke høy litterær kvalitet, men noen ganger trenger du bare en bok som er morsom og har driv.
HAN BEGYNNER Å kjøre tilbake til sommerhuset og innbiller seg at veiene utover har snakket med hverandre mens han var i byen. Snakket om ham. Stukket de asfalterte hodene sine sammen og hvisket og sladret og fnist. Og nå later de som ingenting. Setter opp blanke ansikt og sier: Å, er det deg? Trodde ikke vi skulle se deg igjen på en stund.
Fjellene på hver sin side av vannet – som egentlig er en fjord, har han fått vite, men ikke helt gått med på ennå, skal ikke fjorden være forbundet med havet? en av dens tentakler, så å si? – er verken mektige eller eiendommelige eller hemmelighetsfulle eller et hvilket som helst annet adjektiv i den familien, ord han er vant til å finne brukt om fjell i litteraturen og reiselitteraturen, de er heller beskjedne, liksom tilbaketrukket, som om de sier til resten av verden: Gå først, dere, så venter vi her.
Malin retter seg opp i ryggen og prøver å se nonchalant ut, som om dette er noe hun gjør flere ganger om dagen, hver eneste dag, samtidig som hun overhører de iltre advarslene fra Jantelovens utenrikskorrespondent.
Den gangen hadde hun ikke vært en attraktiv jobbsøker fordi hun ikke snakket fransk flytende nok, og nå er hun ikke attraktiv lenger fordi hun ikke har vært i den jobben de ikke hadde villet gi henne den gangen fordi ordene ikke strakk til. I mellomtiden hadde hun gjort sitt beste for å lære språket bedre. Det må være sånn det føles å være ei klokke, å gå rundt og rundt og aldri komme til døra. Integreringens Catch-22.
Men det er noe med denne verdenen som forsvinner, for med den forsvinner også de menneskene som ville ha forstått – helt til en har vokabular nok til å bli kjent med slike på ny.
De innfødte visste ikke hvor mange tanker som ble igjen inne i henne, fordi hun ikke hadde de ordene hun trengte. På morsmålet sier du det du vil, på fremmedspråket det du kan, har Vigdis Finnbogadottir sagt. Det er et havgap mellom kan og vil.