Det mest besnærende ved denne romanen er det man ikke får vite. Svarene på spørsmålene HVORFRA og HVORFOR blir hele tiden hengende i lufta. I tillegg er det til tider en riktig morsom og fornøyelig roman Sider ved vår moderne levemåte blir karikert og gjort til gjenstand for latter.
Hovedpersonen i boka er en enslig kvinne, Agnes, og hennes datter, Maja, 6 år. Med hver sin lille trillekoffert ankommer de en by. På forhånd har de inngått en avtale om å få leie en kjellerleilighet i et hybelhus. I annonsen sto det, ifølge Agnes, at leiligheten var delvis møblert, noe som viser seg å ikke være tilfelle. Huseieren, som står på farten til å reise til Mexico, gir Agnes en gunstig kompensasjon for det inntrufne. I tiden som følger, vil Agnes mange ganger få spørsmål om når flyttelasset deres skal komme. Hun oppdager at å svare at det ikke finnes noe flyttelass, at de ikke har noen eiendeler, er uhørt. Derfor tyr hun til løgnen om at flyttelasset forsvant i retning øst Europa. For i det minste å ha en seng som hun og Maja kan sove i, tyr Agnes til nettportalen Finn.no. Her finner hun brukte møbler som selges billig eller enda til gis bort. Da hun og Maja ankommer med buss for å hente den valgte sovesofaen, finner de eieren utenfor huset sitt, omgitt av en mengde møbler. Han forteller at han skal flytte og derfor vil kvitte seg med alt tidligere innbo. Mannen, som viser seg å være politimann, tilbyr seg å kjøre sovesofaen gratis hjem til Agnes. I tiden som følger, kommer denne mannen til å oppsøke Agnes flere ganger. Han har med gaver, bl.a. et designerbord (som kommer til å bli beundret av mange) og et smykkesett (som egentlig tilhører hans kone). En solfylt dag inviterer politimannen mor og datter med på badetur. En sanselig kontakt oppstår mellom de to voksne ute i vannet, imens dukker en naken, onanerende mann opp og viser seg fram foran en skrekkslagen Maja. Etter denne hendelsen tar det lang tid før Agnes hører mer fra politimannen.
I huset der Agnes og Maja bor, er de fleste leietakerne studenter, og på kvisten bor en gammel, svært syk forfatterinne. Da Agnes ber medisinstudentene holde litt oppsyn med den gamle, viser de seg lite villige til det. Så en dag finner man den gamle damen død i sengen. Hybelhuset ligger omgitt av villaer. I nærheten er det en lekeplass og en gravlund. Maja får straks kontakt med jevnaldrende på lekeplassen, og gjennom barna blir Agnes kjent med foreldrene deres. En av mødrene er skapdranker og er hele tiden på jakt etter et påskudd til å få seg ett (eller flere) glass vin. En annen går i konstant angst og har iført seg en støttekrage som beskyttelse mot tilværelsen. En tredje er konstant rastløs og oppgiret. Det virker som om disse mødrene overfører væremåten til barna sine. I dette nabofellesskapet blir Agnes en typisk snylter. Hun får hjelp (bl.a. med pass av Maja), men hun gir lite tilbake. Yndlingsbeskjeftigelsen til Agnes er å sitte stille, fordypet i et dataspill. Da er hun helt fortapt for omgivelsene. Det virker også som om Agnes har overført denne lysten til datteren sin.
Det tar ikke lang tid før Maja finner ut at hun er annerledes kledd ennandre barn. På Finn.no kommer Agnes fram til en mor som vil gi bort hele sin datters fravokste garderobe. Dette er en bloggskrivende kvinne som også har funnet ut at hennes datters småpikerom er blitt modent for en ny og annerledes trend. Dermed overtar Maja møbler og utstyr til rommet sitt for en billig penge.
Sommeren som følger blir en liten nedtur for mor og datter da alle de andre familie drar på ferie. Til høsten begynner Maja på skolen. Det skal vise seg at kjellerleiligheten deres egentlig ikke er godkjent for utleie. Eieren lar seg ikke oppspore der han formodentlig er i Mexico. En av studentene tar saken i egne hender og tilbyr Agnes og Maja å overta leiligheten etter den avdøde forfatterinnen. Men nå har virkelig alle nødløgnene tårnet seg opp rundt Agnes. På folks spørsmål om hva hun arbeider med, svarer Agnes alltid at hun er ”between jobs”, og når det gjelder bosted, forteller hun at hun er på jakt etter å kjøpe noe passende. Etter hvert begynner naboene å mistro henne. Dessuten dukker politimannen opp igjen og krever å få tilbake sin kones smykkesett som han ga til Agnes. Men i mellomtiden har Agnes solgt smykkene for å kunne kjøpe en ransel til Maja.
Sent en natt smyger mor og datter seg ut av hybelhuset, trillende på koffertene sine. De er på vei mot en ny by å slå seg ned i. Da moren spør datteren om hun kommer til å savne bestevenninnen sin, svarer Maja at det egentlig er synd på jenta som er nødt til å bli værende på samme stedet hele tiden. Dette får meg til å fundere på om forfatterens intensjon har vært å fortelle at å leve som Agnes uten å være bundet av eiendeler eller arbeidssted, er det ideelle liv i fullstendig frihet.
AVSLUTTENDE KOMMENTAR: Hvis noen skulle komme til å lese det jeg her har skrevet, vil det sikkert irritere dem at det fortelles alt for mye fra innholdet. Til det kan jeg svare at min omtale ikke ment for dem som ennå ikke har lest boka, men derimot for dem som allerede har lest den og som trenger å bli påminnet hva den handlet om. Om ikke annet vil i hvert fall jeg selv (som den glemsomme personen jeg er), ha behov for en slik påminnelse.