'You realise you're waiting for something,' Juliet said, 'that's never going to happen. Half the time you don't even know what it is. You're waiting for the next stage. Then in the end you realise that there isn't a next stage. This is all there is.'
Fantastisk fin, varm, sår og god historie om vennskap, flytting, følelser og hverdagslivet for 9 åringer og familiene deres. Billie har flyttet mange ganger og da hun møter Bo sier hun at han er utvalgt. Billie er glad for å være utvalgt helt til han plutselig føler seg utnytta. Billie og Bo blir også kjent med uteliggeren Finn og hjelper han. Boken gir et lite innblikk i dagens samfunn om fattige og rike. Boken belyser også tematikken om hva som er rett og hva som er galt? Hvordan kan man gjøre det som er best og hvordan snakke om følelser og det man tenker. Passer fint til høytlesning og en fin samtalebok om følelser, venner og andre menneskers liv og skjebne.
Denne boken kom ut i 1911 og er en beskrivelse av livet i en bygd på Vestlandet (Førde) i årene 1840-1890, hovedsakelig blant embetsstanden, - de forholdene forfatteren selv vokste opp i. Jeg begynte på den før jul, og kom da i «Tante Pose»-stemning, men denne favner jo mye videre og er et interessant tidsbilde. Den har et stort persongalleri, og i tillegg til person- og naturskildringer får vi også med politiske diskusjoner rundt valg av stortingsmenn og rundt riksrettssaken som førte til parlamentarismen, - med bønder mot embetsmenn. Men den har også en sentral kjærlighetshistorie, og det er interessant å følge utviklingen og folks livsløp gjennom disse femti årene.
Winesburg, Ohio av Sherwood Anderson er en novellesyklus som ble utgitt i 1919. Den består av en samling sammenhengende historier som utspiller seg i den fiktive småbyen Winesburg, Ohio. Gjennom boka får leseren et innblikk i livene til ulike innbyggere i byen, deres hemmeligheter, drømmer og frustrasjoner.
Historiene kretser rundt George Willard, en ung journalist som jobber i lokalavisen. George fungerer som en slags bindeledd mellom byens innbyggere, og mange av dem betror seg til ham. Han er en observatør, men også en karakter i utvikling – vi følger hans vei mot selvoppdagelse og hans ønske om å forlate Winesburg for å utforske verden utenfor.
Hver novelle fokuserer på én eller flere innbyggere, og temaene er isolasjon og ensomhet, drømmer og skuffelser, småbylivet og ungdom og modenhet.
Boka bryter med tradisjonell fortelling ved å fokusere på karakterenes indre liv i stedet for ytre handling. Andersons enkle, men dyptfølende prosa har hatt stor innflytelse på senere forfattere som Hemingway, William Faulkner og John Steinbeck m.fl.
Jeg synes den var både en hjerteskjærende og vakker, og kan godt anbefale den videre.
Takk for tipset! Da er den bestilt på biblioteket :-)
Bombingen av «Rigel» er en av historiens største skipskatastrofer hvor 2571 mennesker døde da skipet ble senket utenfor Helgelandskysten i 1944. Disse var tyske krigsfanger. Av disse var flest sovjetrussere, men også jugoslaver, tyske desertører og noen få nordmenn var ombord.
Om bord er den russiske ingeniørstudenten Julian Oresjkin og norske Asbjørn Schultz. Hver for seg må de to kjempe en desperat kamp for livet, da britiske bombefly angriper «Rigel» langs Helgelandskysten og senker det. Bombingen er norgeshistoriens største skipskatastrofe – et forlis med flere ofre enn Titanic.
Ida Larmo som har skrevet og tegnet denne boken har snakket med to overlevende fra katastrofen, de forteller om det slaveripregede tvangsarbeidet de ble utsatt for under tyskernes jernbanebygging i Nord-Norge.
Vi får høre om lidelsene, og alle de som døde av vold, sult og utmattelse som varte lenge før fangene ble tatt med på reisen med M/S «Rigel.
Hvis dere ser på bildet så er de britiske bombeflyene gjort om til store kråker på himmelen.
Vet dere hva kråker kan symbolisere eller varsle? DØD!
Men det er ikke bare mørkt! Vi får på slutten høre hvordan det har gått med de to overlevende og hvilke liv de fikk etter krigen.
I natt er vi usynlige er en litt uvanlig spenningsroman.
Den har tre hovedpersoner – Anker, Jack og Bishan – og handler om hva guttene bruker nettene til. Mens andre ungdom ligger hjemme i sine senger, er disse guttene ute og beveger seg i skyggene.
De tre guttene møtes klokken 02:00 hver natt for å ta seg inn i folks hus. Ikke for å stjele, men for å flytte rundt på ting og forvirre dem som bor der. Men en natt går det galt når de seg inn i feil hus. Helt feil hus. Guttene ser noe de ikke skulle sett, og det å være “nattens skygger” blir fort mye farligere enn de hadde trodd. Nå er det de som blir jaktet på og observert i nattens skygger.
Likevel klarer de ikke å slutte, spenningen er som en rus.
Mørket gir andre muligheter enn det harde dagslyset. Man kan være en annen. Man kan leve et annet liv.
Det eneste disse tre guttene har felles er at de alle kommer fra hjem hvor de ikke har det så bra.
1100-tallets Europa: Et skittent, beinhardt sted hvor farene var mange og livet kort. Inn i dette samfunnet fødes Marie, halvsøster til den franske kongen, og et resultat av at far hans voldtok en tjenestejente.
Med en slik bakgrunn er det ikke plass til henne ved hoffet, og Marie sendes til et kloster i England for å visne.
Det motsatte skjer. Som priorinne (leder) for klosteret omformer hun det fra fattigdom til enorm velstand, med en kombinasjon av egenskaper som alle moderne sjefer ville misunnet. Har du tenkt å lese en fagbok om ledelse? Prøv Matrix i stedet.
Romanen er en exofiksjon (les mer om sjangeren her). Groff prøver ikke å skrive en historisk korrekt roman om virkelighetens Marie de France. Matrix utforsker begrepet myk makt, altså hvordan man kan få viljen sin uten å ty til vold. Den har også noe eskapistisk over seg. Klosteret blir et paradis av og for kvinner, bygd inne av en gedigen labyrint.
Matrix er en tidsmaskin med moderne tankegods, stødig formidlet av Lauren Groff.
Disse bøkene har jeg av Bart D. Ehrman så langt:
pluss
- Judas evangeliet: det fullstendige tapte evangelium by Elaine Pagels Lost / Bart D. Ehrman
Dette er en veldig interessant person. Det han skriver får meg til å reflektere over mye. Liker hans måte å skrive på, ikke noe dill-dall der i gården.
Bart D. Ehrman er James A. Gray Distinguished Professor ved University of North Carolina i Chapel Hill. Han kom til UNC i 1988, etter fire års undervisning ved Rutgers University. At UNC har han fungert som både direktør for Graduate Studies og styreleder for Institutt for Religiøse studier.
Utdannet ved Wheaton College (Illinois), Bart mottok både sin Masters of Divinity og PhD fra Princeton Theological Seminary, hvor doktorgradsavhandlingen hans fra 1985 ble tildelt magna cum laude. Siden den gang har han publisert mye innen Det nye testamente og tidlig kristendom, etter å ha skrevet eller redigert tjueseks bøker, en rekke vitenskapelige artikler og dusinvis av bokanmeldelser.
Blant hans siste bøker er gresk- Engelsk utgave av Apostolic Fathers for Loeb Classical Library (Harvard University Press), en vitenskapelig monografi om bruken av litterær forfalskning i tidlig kristendom (Oxford University Press), og fire New York Times bestselgere: Misquoting Jesus (en oversikt over endringene som finnes i de overlevende kopiene av Det nye testamente og av de skriftlærde som produserte dem), Guds problem (en vurdering av de bibelske synene på lidelse), Jesus Interrupted (en beretning om vitenskapelige syn på Det nye testamente), og Forged (en studie av bøkene i Det nye testamente som faktisk ikke ble skrevet av deres påståtte forfattere) Bøkene hans er oversatt til tjuesju språk
Blant hans felt av vitenskapelig ekspertise er den historiske Jesus, de tidlige kristne apokryfene, de apostoliske fedrene, og manuskripttradisjonen til New Testament.
Bart har fungert som president for Sørøst-regionen i Society of Biblical Literature, leder av New Testament tekstkritikkseksjonen i Society, bokanmeldelsesredaktør for Journal of Biblical Literature, og redaktør for monografiserien. The New Testament in the Greek Fathers (Scholars Press). Han fungerer for tiden som medredaktør av serien New Testament Tools, Studies, and Documents (EJ Brill), medsjefredaktør for tidsskriftet Vigiliae Christianae, og i flere andre redaksjoner for tidsskrifter og monografier på feltet.
Bart foreleser mye over hele landet. Vinner av en rekke universitetspriser og stipender, han er mottaker av 2009 J. W. Pope “Spirit of Inquiry”' Teaching Award, 1993 UNC Undergraduate Student Teaching Award, 1994 Phillip og Ruth Hettleman Prize for Artistic and Scholarly Achievement, og Bowman og Gordon Gray Award for fremragende undervisning.
[…] the paradox of writing romantic fiction consisted largely in transforming imaginary improbable events in a manner to make them realistic. That ruled out most of the far more improbable events of real life.
Husk at de varmeste stedene i helvete er reservert for dem som gjennom en stor moralsk krise bevarer sin nøytralitet.
Alon Pinkas, israelsk diplomat og skribent.
Meget interessant om det å være innvandrer i Norge (og andre land). Ser ut til at menneskeheten blir stående på stedet hvil når det kommer til fordommer, holdninger og rasisme, til tross for at vi stadig blir mer opplyste - i alle fall på papiret. Utrolig hva enkelte personer kan få seg til å si - og gjøre ...
Må leses om du er fra Moss 🙂
Alt snakket om risiko får en til å tro at en tar selvmord med kniv og gaffel om en velger en smultring i stedet for eple.
En enkel bok som inneholder mange tips til hvordan tankens kraft påvirker deg. Blir nok å slå opp i den igjen.
Noen ganger kan det være godt å løfte blikket fra dagens situasjon og se en sak i et historisk perspektiv. Det er det Peder Martin Lysestøl gjør i denne boken. Han tar for seg sionismen, den ideologien hele statsdannelsen av Israel hviler på, fra sin begynnelse på 1800-tallet og til i dag (1. nyttårsdag 2025).
Grunntanken i sionismen er at jødene utgjør et eget folk (en egen rase) og følgelig har krav på en egen stat. Et sted der «de alltid forfulgte jødene» kan føle seg trygge. Lysestøl skriver: «Sionistene mener at jødene ble et eget folk for om lag 3000 år siden og at etterkommere av dette folket nå har rett på Palestina». (side 57). Sionistene bruker «bibelen som historiebok» og erstatter navnet Palestina med Eretz Israel (landet Israel) (side 60).
Lysestøl går grundig til verks for å avdekke sionismens vesen. Han starter med en gjennomgang av jødeforfølgelsene i Polen, Russland og vesteuropeiske land, som la et grunnlag for denne ideologien. Videre får vi et innblikk i flere ulike retninger innenfor sionismen, fra de mer liberale til dagens ekstremvariant. Vi får en analyse av hvordan den mest ekstreme varianten kunne bli den rådende. Theodor Herzl, sionismen grunnlegger, ville ifølge Lysestøl ikke ha «kjent seg igjen i den nåværende apartheidstaten Israel». (side 39)
Denne boken er spekket med fakta og politiske analyser (ca. 300 kildehenvisninger). Den plasserer opprettelsen av staten Israel i 1948 i Storbritannias koloniseringshistorie, og tar for seg støtten fra USA og andre demokratiske stater. Norges rolle i delingen av Palestina og etableringen av Israel blir belyst. FNs første generalsekretær, Trygve Lie (Ap) spilte en sentral rolle i forhandlingene. «Det var liten tvil om at Trygve Lie ville gå inn for en prosedyre som tjente sionistenes og amerikanernes interesser.» skriver Lysestøl (side 123). Men kanskje det mest rystende er hvordan sionistene, ifølge forfatteren, bruker antisemittismen og Holocaust for å tjene sin sak.
Dette er en viktig bok, en bok som kan bidra til et mer opplyst syn på sionismen. Boken utkom høsten 2024 - mens Israel er inne i sitt andre år med brutal nedslakting av palestinere på Gazastripen og en voldelig offensiv på Vestbredden.
Lysestøl har hatt et sterkt og personlig engasjement for det palestinske folket siden 1960-årene. Når han nå tar for seg sionismens rolle, gir det en bakgrunn for å forstå palestinernes sak. Og ikke minst hvor umulig det sionistiske prosjektet i det lange løp er. Én stat med eksklusive rettigheter for én bestemt gruppe mennesker på bekostning av en allerede eksisterende befolkning, palestinerne. Lysestøl oppsummerer den økende kritikken Israel nå møter blant sine tidligere venner og allierte, og også blant jøder. Ifølge Lysestøl er det umulig å finne en fredelig og rettferdig løsning for palestinerne uten å ta et oppgjør med sionismen. Dette oppfatter jeg er bokens hovedanliggende.
Live har akkurat flyttet og huset de har flyttet inn i er gammelt og morkent og lukter mugg. I gulvet i skapet på rommet sitt finner Live en notatbok hvor Marte har skrevet om et skummelt gjenferd. I kjelleren finner hun en gammel avis hvor det står at en jente på 12 år ble kvalt for mange år siden. Her. Akkurat her. I dette huset. På Lives rom.
Arne Svingen i kjent stil - skikkelig skummelt og ekkelt! Ikke for de sarteste sjelene på mellomtrinnet denne!
Den umoralske følger Michel, en ung fransk akademiker som gifter seg med Marceline mer av plikt enn kjærlighet. Like etter bryllupet blir Michel alvorlig syk av tuberkulose under en reise til Nord-Afrika. I møte med døden innser han hvor lite han har levd.
I løpet av sin rekonvalesens begynner Michel å omfavne en mer sanselig og instinktiv tilnærming til livet. Han fascineres av ungdommens vitalitet og den frigjørende skjønnheten i den nordafrikanske naturen.
Tilbake i Frankrike forsøker Michel å leve etter sine nye verdier, men dette fører til konflikter. Han forsømmer sin kone, som etter hvert blir syk, og blir stadig mer isolert i sitt forsøk på å leve et autentisk liv uten hensyn til andre.
Boka er en provokasjon mot datidens moralske normer, og blir sett på som et banebrytende arbeid for å informere om og forsvare homofiles rettigheter og plass i samfunnet.