2020
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Norge er i ferd med å bli omgjort til et helt annet sted, og det skjer i et tempo uten historisk sidestykke. Masseinnvandringen, som har pågått i flere tiår og fremdeles vedvarer, medfører store økonomiske og sosiale kostnader, og utgjør en eksistensiell trussel både mot velferdsstaten, men også samholdet i nasjonalstaten. Store nye folkegrupper, spesielt fra muslimske land, får innfødte nordmenn til å forlate sine opprinnelige områder, som forvandles til utenlandske enklaver med lav yrkesdeltagelse, høyt trygdeforbruk, høy kriminalitet, islamsk ekstremisme, klansamfunn og en kultur der egne og andres kvinner er lite verdt - for ikke å snakke utrygghet og fremmedfølelse for jøder, homofile eller islamkritikere. Disse pågående omveltningene ledsages ikke av en fri og oppriktig debatt, slik man må forvente i et demokrati. Toneangivende personer i interessegrupper som enn så lenge lever komfortabelt på veien mot det nasjonale sammenbruddet, er raske med å fryse ut kritiske røster som advarer om hvor dette bærer. Paradoksalt nok settes store ressurser inn på å bekjempe problemer som samtidig fornektes eller bagatelliseres. Resultatet er et falskt og utrivelig offentlig klima, som blir giftig så snart det høres en oppriktig røst. Slik skremmes folk flest til taushet.
En rekke fagfolk er intervjuet, og det er betegnende for situasjonen at disse må være anonyme. Men det de har å fortelle, bør være en vekker for alle ansvarlige samfunnsborgere. De har ikke god tid. Mot nasjonalt sammenbrudd er et unikt, konservativt forsvar for den norske og europeiske nasjonalstaten, der forfatteren har nedlagt et voldsomt arbeid for å dokumentere og presentere ikke bare de revolusjonerende forandringene, som ofte drukner i den overfladiske nyhetsstrømmen, men også den mest relevante faglige litteraturen.
Forlag Document forlag
Utgivelsesår 2019
Format Innbundet
ISBN13 9788275192255
EAN 9788275192255
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 437
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Veldig god og viktig bok om problemene den fremmedkulturelle innvandringen medfører.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHvem som helst kan lage en stat; kunsten er å få den til å henge sammen.
Nils August Andresen
Redaktør i Minerva, lederartikkel i nr.1-2019
Ingen annen religion enn islam brukes til å legitimere drap på "vantro" europeere.
De nordiske velferdssamfunnene er skjørere konstruksjoner enn vi liker å tro.
Elin Ørjasæter
Førstelektor ved Markedshøyskolen,
Aftenposten 27.november 2014
Kent Andersen, Frp-politiker, ateist og kommentator i Document, oppsummerer sitt syn på islam (men altså ikke over muslimer, ikke over de med mørk hud) som ideologi på sin karakteristiske harde måte: "Det er ikke noe å lære av islam. Den bidrar ikke med noe, og tilfører ingenting av verdi. Den har naturligvis verdi for de troende rent personlig, men samfunnsmessig er islam en ørken: Ingen kunnskap, ingen fremgang, ingen teknologi, ingen nyvinninger, ingen frihet, ingen glede, ingen kreativitet, ingen musikk- eller kunstutvikling, ingen kjærlighet, ingen likestilling, ingen respekt og ingen raushet. Bare stillestående underkastelse, fatalisme, kvinnehat, machoverdier, synd, brutalitet, gruppepress, vold, slaveri, dødsstraff og mørke - samt en ekkel understrøm av kjærlighetsløs sex på mannepremisser for å lage flere muslimske menn. Se til Iran eller Pakistan og grøss."
I norsk høykultur var respekt noe som ble tildelt etter særlig allmennyttig innsats. I Midtøsten, Nord-Afrika og deler av Asia er respekt knyttet til voldspotensial, og denne fryktkulturen - allment akseptert også av voksne innvandrere - er godt innarbeidet i mange lokalsamfunn i Norge nå. Protestantisk skyldkultur erstattes med innvandringen av klansamfunnets patriarkalske æreskultur. Klansamfunn undertrykker individet, barn og kvinner mest, og det er ikke rom for individuelle menneskerettigheter uten stor risiko - her kan vi for eksempel tenke på de beryktede skuddene mot ungjenta Malala i Pakistan.
Det er uetisk å søke beskyttelse og en ny start i en nasjonalstat som Norge for så å frykte at man selv eller barna skal bli "for norske". Da bør man flytte hjem igjen, før eller seinere - og ikke insistere på at "jeg er like norsk som deg".
Det handler om identitetspolitikk: Jo flere lettkrenkende kulturer, grupper og enkeltmennesker som skal dele det norske territoriet, jo verre vilkår vil ytringsfriheten få - det vil ramme alt fra kronikkskribenter og politikere til stand-up-komikere.
Jalving poengterer: "Innerst inne ved det borgerlige mennesket godt at et kontinent, en kultur og en nasjon som ikke vil forsvare seg, er dømt til å bli invadert eller gå under i et langstrakt sukk. Det er logikk for høns, men ikke for høyrefløyen. Hvorfor? Fordi den har mistet sine instinkter og er blitt uborgerlig. Å være uborgerlig betyr å dyrke menneskerettigheter fremfor borgerrettigheter og borgerplikter. Å være uborgerlig innebærer en forkjærlighet for "verdenssamfunnet", mens den borgerlige etikken tilsier at man har plikt til å passe på sitt konkrete hjem.
Konservative liker føre var-prinsippet og at man evaluerer samfunnsutviklingen nøye og usentimentalt - og uten nostalgi. Nostalgi betyr nemlig at man forskjønner og fordreier fortida. Konservative lager budsjett på fakta, matematikk og de faglig beste prognoser, ikke på tro, håp og kjærlighet. Konservative tror på - som det ofte sies - et nasjonsfellesskap mellom de døde, de levende og de ennå ikke fødte.
Båten bærer ennå. Jeg vil avvise alarmisme. Det blir galt å forvente at Norge vil rakne over natten. Men jeg vil like sterkt advare mot at vi tilrettelegger for et samfunn få eller ingen innfødte trives i og som heller ikke er økonomisk bærekraftig. Innvandringspolitikk må ikke gjøres om til en fordummende og forenklende verdikamp. Å passe på at forutsetningene for et fortsatt trygt og godt velferdssamfunn opprettholdes, kan aldri bli uetisk og egoistisk, rasistisk og intolerant. Det er å snu opp-ned på den politiske moralen. Å kjøre et velfungerende land i grøfta kan aldri bli moralsk riktig.