2014
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Over tre generasjoner oppfyller familien Trask den bibelske myten om Kain og Abel. Gjennom det menneskelige dramaet som utspiller seg mellom dem, behandler forfatteren menneskets dypeste gåter og savn. Filmatisert av Elia Kazan med James Dean i hovedrollen.
Omtale fra forlaget
Over tre generasjoner oppfyller familien Trask den bibelske myten om Kain og Abel. Gjennom det menneskelige dramaet som utspiller seg mellom dem, behandler forfatteren menneskets dypeste gåter og savn. Filmatisert av Elia Kazan med James Dean i hovedrollen.
Forlag Penguin
Utgivelsesår 1992
Format Heftet
ISBN13 9780140187229
EAN 9780140187229
Serie Penguin twentieth century classics
Genre Klassisk litteratur
Omtalt sted Stillehavsstatene
Språk Engelsk
Sider 602
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En fantastisk fortelling skrevet av en fantastisk forteller. Fikk alt jeg har lært meg å like av Steinbeck. Lune skildringer av personer og miljø, og både fine, såre og vonde hendelser fortalt på en varm måte. Kommer til å lese den på norsk også med tiden.
"Some people think it's an insult to the glory of their sickness to get well"
"Lord, how the day passes! It's like a life - so quickly when we don't watch it and so slowly when we do"
Riches seem to come to the poor in spirit, the poor in interest and joy. To put it straight — the very rich are a poor bunch of bastards.
For how can you remember the feel of pleasure or pain or chocking emotion? You can remember only that you had them.
It would be absurd if we did not understand both angels and devils, since we invented them.
Once a boy has suffered rejection, he will find rejection even where it does not exist - or, worse, will draw it forth from people simply by expecting it.
With a few exceptions people don't want money. They want luxury and they want love and they want admiration.
The greatest terror a child can have is that he is not loved, and rejection is the hell he fears. I think everyone in the world to a large or small extent has felt rejection. And with rejection comes anger, and with anger some kind of crime in revenge for the rejection, and with that crime guilt - and there is the story of mankind. I think that if rejection could be amputated, the human would not be what he is.
They looked for a victim - someone to hurt because they were hurt.
She did not like death but she knew it existed, and when it came it did not surprise her.
Samuel may have thought and played and philosophized about death, but he did not really belive in it. His world did not have death as a member. He, and all around him, was immortal. When real death came it was an outrage, a denial of the immortality he deeply felt, and the one crack in his wall caused the whole structure to crash.
Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.
Et vidt begrep, som det herskes mye uenighet om. Jeg har imidlertid lest flere amerikanske romaner, som på en eller annen måte fanger den amerikanske tidsånd, kultur eller mentalitet, og er nysgjerrrig på hva dere der ute vil karakteriser som "den store amerikanske roman". Håper på innspill!