"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."
Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.
Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?
Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?
'Weapons of Mass Instruction':
Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,
men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?
Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,
mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?
_
Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?
Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?
Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?
Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?
Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,
ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?
/
Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?
for dokumenterte suksesshistorier,
eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn
ifølge dets innehavere,
eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)
/
relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer
gårean såntnoa? hjemme1hjemme2
musisk sjel avdekket revolt og rabalder
/
I denne lista legges inn bøker fra serien fire søsken. Listen er opprettet for å holde styr på bøkens titler og nummer.
En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.
Jeg har valgt at en bok kan dekke opptil to punkter på listen. Listen er i stadig endring og oppdateringer skjer etter hvert som jeg finner ut hvilken bok som passer til hvilke punkter.
$ A book based on a fairy tale
A National Book Award winner
$ A YA bestseller
A book you haven't read since High School
$ A book set in your home state
$ A book translated to english
A romance set in the future
$ A book set in Europe
$ A book that's under 150 Pages
$ A New York Times bestseller
$ A book that's becoming a movie this year
A book recomended by someone you just met
A self-improvement book
$ A book you can finnish in a day
$ A book written by a celebrity
A political memoir
A book at least 100 years older than you
A book that's more than 600 Pages
$ A book from Oprah's book club
A Science-fiction novel
A book recomended by a family member
$ A graphic novel
A book that is published in 2016
$ A book with a protagonist that has your occupation
A book that takes place during summer
$ A book and it's prequel
A murder mystery
A book written by a comedian
$ A dystopian novel
A book with a blue cover
A book of poetry
$ The first book you se in a bookstore
A classic from the 20th century
A book from the library
An autobiography
A book about a road trip
$ A book about a culture your unfamiliar with
A satirical book
A book that takes place on an Island
A book that's guaranteed to bring you joy
$ betyr at den er lest.
En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.
Denne er mest til mitt eget bruk. Jeg har lyst å lese bøker i rekkefølge selv om man ikke trenger å lese dem i rekkefølge.