En ny dag

Bladkompaniet 2016 Heftet

En uvanlig kvinne, et uvanlig yrke og et uvanlig liv. Dette er historien om Clara Wahl.

En iskald januardag i 1919 legger dampbåten til kai i Haugesund. En ung kvinne, Clara Wahl, går i land. Hun skal arbeide på byens sykehus, men det blir fort klart at driften er uforsvarlig. Folk er ikke vant til en kvinnelig lege, som til og med våger å tale ledelsen midt imot.

Det ingen vet, er at Clara skjuler en dyp hjertesorg og at hun søker sannheten om morens mystiske fortid. Men selv om hun bærer på vonde minner, gir et tilfeldig møte håp om en lysere fremtid ...

Hun var ikke så sikker på om hun burde bli bedre kjent med Edvard. Hun våknet fortsatt hver morgen med Davids navn på leppene, og sovnet hver natt med ham i drømmene sine. Edvard var så så annerledes. Likevel var det et eller annet ved ham som fikk henne ut av balanse.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2016

Serie Clara Wahl (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Haugesund

Bakteppet og storyen er spennende. Ung kvinnelig lege i Haugesund år 1919 bød nok på utfordringer. Kjenner at det interesserer meg å få høre mer om dette.

I Clara Wahl møter vi Clara, en ung lege, som har en traumatisk fortid og kommer til Haugesund på jakt etter svar. Hun fremstår som en sterk kvinne som vet hva hun holder på med. Jeg blir godt kjent med Clara og hennes liv i første bok.
Det er flere ting her som pirrer nysgjerrigheten min både om andre karakterer og Claras mor. Hvorfor rømte hun fra Haugesund? Hvor har det blitt av Svanhild?
Ting er nok ikke som de ser ut som, og mye kan skje. Første bok er velskrevet, introduserer et spennende persongalleri og under overflaten ulmer det hemmeligheter som skal avsløres.

Natalie har skrevet at historien om Clara startet med et fotografi. Spennende å høre hvordan en historie kan starte, og at det blir til en serieroman. Jeg ser frem til å følge Clara videre, for er det én ting jeg vet, så er det at Natalie Normann har spennende tvister i sine bøker.

Asbjørn Tønnesen er mannen bak illustrasjonen, og jeg har en følelse av at han har fanget stemningen av Haugesund år 1919. Flott forside! Jeg gleder meg til å se Haugesund senere i høst.

historisk romanserie fra Haugesund i 1919

• "Skjebneveier" av Natalie Normann