Circus

av (forfatter) og Olve Askim (illustratør).

Gyldendal 2008 Innbundet

Den skjeggete dama Esmeralda som jobber på Circus Caravaggio, redder en gutt fra drukningsdøden. Hun lar ham bo hos seg og gir ham navnet Mare på grunn av alle hans mareritt. For hver drøm Mare har husker han mer fra sine glemte minner.

Mare -- Historien om en gutt som blir funnet av et sirkus. En guttunge blir funnet av en snill dame med skjegg. Gutten kan ikke gjøre rede for hva han heter eller hvem han er, og han aner ikke hvordan han svimte av i elveleiet. Esmeralda, den skjeggete damen, jobber på et omreisende sirkus. Hun redder gutten fra drukningsdøden og tar ham med seg. På sirkuset råder småkjeltringen og sirkusdirektøren Caravaggio, og han er ikke like begeistret for en liten, sped gutt som han ikke skjønner hvordan han skal tjene en ekstra slant på. Sirkusdirektøren er nemlig opptatt av to ting: å tjene penger og det å holde de grusomme skattemonstrene borte. Men så er det likevel noe ved den griske direktøren som gjør at han lar den mørke og mystiske guttungen følge med, selv om han hele tiden truer med å plassere ham på et barnehjem....Suksessforfatteren Ruben Eliassen, mannen bak bokserien Phenomena, starter nå en ny serie. Mare-bøkene er korte og spennende og vil appellere til Phenomena-lesere, men også til alle dem som syntes at bøkene om Alk og Ilke ble litt lange.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205382435

EAN 9788205382435

Serie Mare (1)

Genre Fantastisk litteratur

Her er noen bøker for de som ikke helt er ungdom enda, men heller ikke barn. Dette er bøker jeg likte godt da jeg var på den aldren, og jeg vil anbefale dem for jenter i rundt 10 til 12 års alderen. Alle er skjønnlitterære bøker, og etter min smak, veldig kjekke å lese. Et par av dem er første bok i en serie, og jeg anbefaler å lese hele serien! Noen av bøkene er kanskje for gutter også, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg selv er jente. Bør leses!

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

• "Apokalypsen" av Ruben Eliassen
  • "Nøkkelen" av Ruben Eliassen