Ingen hylle
2008
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Nå i Hardcover!
Da han i 1895 hev opp ankeret og forlot Boston, hadde han brukt et drøyt år på å restaurere et nedslitt skrog. Ut fra beskrivelsen må han ha nærmest ha bygget en ny båt, men navnet - Spray - beholdt han. Slocum seilte avgårde med lite penger og lite utstyr. Han hadde ikke råd til å sette i stand kronometeret sitt (en klokke som går helt helt nøyaktig og derfor avgjørende for riktig navigasjon) og kjøper en blikk-klokke med knust glass. Han navigerer seg allikevel dit han vil - hele tiden. På sin ferd møter Slocum ville Ildlandindianere som vil røve hans skip og hans last, han treffer oppdagelsesreisende Stanley i Afrika og blir kjent med enken etter forfatteren Robert Louis Stevensen på Samoa. Slocum skriver med humor og begeistring og har mange filsofiske betraktninger. Og tenk; vi er ikke bare i forrige århundre, vi er i det før der igjen. Selv om boken er godt over hundre år er den skrevet i et språk som vil glede lesere like mye i dag. Odd Børretzen har skrevet forord til denne utgaven.
Forlag Flyt forlag
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788292465226
EAN 9788292465226
Serie Skipsbiblioteket
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt person Joshua Slocum
Språk Bokmål
Sider 293
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Første mann rundt jorden alene av Joshua Slocum er en klassisk reiseskildring som tar leseren med på en bemerkelsesverdig jordomseiling. Boka forteller historien om Slocum, en erfaren amerikansk sjømann, som i 1895 legger ut på en tre år lang reise i sin selvbygde båt Spray. Målet hans var ambisiøst: å bli den første som seiler alene rundt jorden – en bragd han fullfører i 1898. En ferd fra Boston, gjennom Atlanterhavet, rundt Sør-Amerikas kyst via Magellanstredet, over Stillehavet og tilbake til USA via Afrikas horn. Underveis beskriver han møter med naturkrefter, lokale folk og uventede utfordringer, som stormer og pirattrusler. Han deler også observasjoner om steder han besøker, fra øde øyer til travle havner, og gir et innblikk i en verden på terskelen til det 20. århundret.
Boka er ikke bare en reiseskildring – det er et gripende testamente til menneskets uendelige lengsel etter frihet, mot og tilhørighet i en verden som både lokker og truer. For lesere som liker maritime historier eller er nysgjerrige på pionértidens eventyr, er dette et godt valg.
Fascinerende å høre en sjømann som har tilbrakt hele sin karriere på seilskip beskriv hvordan han ser på slutten av seilskipstiden. Han beskriver dampskipene som tar over og det er en sorg over en periode som er over. Når ved overgangen fra 1800 til 1900 er det snart ingen seilskip igjen i fraktfart. Er det også en av grunnene til at han legger ut på sin episke reise? Er feiring av silingen i sin reneste form. Etter å ha seilet jorden rundt alene som den første sier han etter endt reise at ingenting har gjort han til så god seiler som disse tre årene ombord i Sprey. Han er panegyrisk i sin hyllest av skipet som har brakt han trygt gjennom alle utfordringene.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketMen så kom til slutt den dagen da jeg hev opp ankeret og stakk til sjøs for alvor. Jeg hadde bestemt meg til en tur rundt jorden, og da vinden var fin om morgenen den 24. april 1895, hev jeg opp ankeret ved middagstid, satte seil og drog avsted fra Boston, hvor Spray hadde ligget fortøyd hele vinteren.