Første mann rundt jorden alene

av (forfatter) og Waldemar Brøgger (gjendikter).

Flyt forlag 2005 Heftet

I 1895 legger Joshua Slocum ut på seilas med skuta Spray. Målet er å bli den første mannen som seiler jorda rundt på egen hånd. I boka forteller Slocum om opplevelser og folk som han møter på sin ferd, blant annet om ville indianere som vil røve skipet hans, og om møtet med den oppdagelsesreisende Stanley i Afrika.

Nå i Hardcover!
Da han i 1895 hev opp ankeret og forlot Boston, hadde han brukt et drøyt år på å restaurere et nedslitt skrog. Ut fra beskrivelsen må han ha nærmest ha bygget en ny båt, men navnet - Spray - beholdt han. Slocum seilte avgårde med lite penger og lite utstyr. Han hadde ikke råd til å sette i stand kronometeret sitt (en klokke som går helt helt nøyaktig og derfor avgjørende for riktig navigasjon) og kjøper en blikk-klokke med knust glass. Han navigerer seg allikevel dit han vil - hele tiden. På sin ferd møter Slocum ville Ildlandindianere som vil røve hans skip og hans last, han treffer oppdagelsesreisende Stanley i Afrika og blir kjent med enken etter forfatteren Robert Louis Stevensen på Samoa. Slocum skriver med humor og begeistring og har mange filsofiske betraktninger. Og tenk; vi er ikke bare i forrige århundre, vi er i det før der igjen. Selv om boken er godt over hundre år er den skrevet i et språk som vil glede lesere like mye i dag. Odd Børretzen har skrevet forord til denne utgaven.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2005

Serie Skipsbiblioteket

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Joshua Slocum

Men så kom til slutt den dagen da jeg hev opp ankeret og stakk til sjøs for alvor. Jeg hadde bestemt meg til en tur rundt jorden, og da vinden var fin om morgenen den 24. april 1895, hev jeg opp ankeret ved middagstid, satte seil og drog avsted fra Boston, hvor Spray hadde ligget fortøyd hele vinteren.

• "Gullivers reiser" av Jonathan Swift
  • "Paula" av Isabel Allende
  • "Den elskelige giftblandersken" av Arto Paasilinna
  • "Juleoratoriet" av Göran Tunström
  • "Haikerens guide til Galaksen" av Douglas Adams
  • "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Sirkelens ende" av Tom Egeland
  • "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde