Jeg husker da jeg var ganske ung, neppe voksen. "Mannen", "mysteriet" beskjeftiget alltid min fantasi; men ved siden av drømte jeg om et livsverk. Jeg var grepet av tidens tanker, efter hvert som de nådde meg, og ofte trodde jeg å ha funnet mitt livskall. Mellom kunstnerdrømmene kom andre. Snart var jeg besatt av politisk iver, agiterte som en riksdagskandidat før valgene, drømte om å bli en ny Jeanne d'Arc. Snart var det religionen, snart avholdssaken, snart sykepleien. Så ble jeg Stuart Mill-gal. Kvinnens frigjørelse var det høye mål jeg skulle vie mitt livsarbeide. Og jeg leste mange bøker, klippet mitt hår kort og kjøpte ridepisk.
Det er jo klart at en ung mann gjerne vil vise seg litt. Men alt har sin tid. Vel, han har slåss, han har stjålet, han har drept en abrek, og alt det er flott! Men nå kunne han ta det litt med ro. Ellers blir det bare elendighet av det.
Jeg følte at bøkene var veldig knyttet til Islands historie og samfunn på 1900-tallet. At Karitas på en måte var en metafor for dette. Jeg likte bøkene om henne veldig godt.
Trilogien er sterk og intens, spesielt skrevet , til tider veldig lyrisk og poetisk, og med en annerledes bruk av tegnsetting, som i en diktsamling kanskje, suggererende og rytmisk i sin form, litt mystisk og uhyggelig, trist og dyster, mørk, selv om kjærlighetshistorien i seg selv er vakker.
Mitt blogginnlegg om hele trilogien HER
Alt er så rotete, noen ganger skjønner jeg bare ikke hva livet driver med.
Også lidelsen er en flyktig størrelse. Det er alltid en viss trøst å vite at der finnes noen som har det verre.
Du har bare ett liv. Du har faktisk en plikt til å leve det til det fulle, så langt det er mulig.
Og generalen drakk fort ut glasset. For hva skal en fornuftig mann gripe til når han ikke kan stole på sin fornuft lenger? Det er bedre å være full enn gal.
For meg ble det litt tydeligere hvem som var hvem og gjorde hva i bibelhistorien, og det er første gang jeg opplever Jesus (Yeshua) som en positivt ladd person... Jeg veit hva jeg tror og har aldri trengt den staffasjen av snodige ritualer og ting og gyllent dangel i alskens religioner (som for meg er levende mytologier), mens i denne boka kan jeg kjenne meg igjen i å gå inn i seg sjøl og finne at man er større enn summen av sine bestanddeler. Men frelst ble jeg ikke... Mitt syn på verden (og meg sjøl) kan like gjerne være hedensk.
For meg som aldri har lest et helt evangelium var denne boka grei nok underholdning, ikke det helt store, men tilstrekkelig over godkjent til at jeg syns den var verdt sine 25 kroner...
Den har imidlertid klart én ting jeg applauderer: behovet for å revurdere nok en gang hvor jeg står i forhold til andres tro og kommet til - nok en gang - at jeg trenger ingen trossamfunn, for min tro er en sak mellom meg og det jeg tror på...
"Kveldsvævd", Jon Fosse
Det gjer noko med ein, å lesa Jon Fosse altso. Han skriv så detaljert, repeterande og stilfullt, men framleis sakte og so ope - so sakte og ope at dine eigne tankar får tid til tenkje kva som kanskje skjer før det skjer - eller ikkje. Og eigne tankar kan ofte være vel so dramatiske eller romantiske som dei store forfattarar sine. Jon Fosse er dramatikar, og det er det som er greia her, i tillegg til språket sjølvsagt. Han får deg på fortellinga med heile deg. Sånn var Fosse i alle fall for meg den meste av stunda i alle disse tre bøkene som tok føre seg svært mykje om livet, kjærleiken, mørkret og døden.
Kveldsvæv er forresten eit gamalt uttrykk for når blomane lukker seg og tar kvelden.
Ønskjer med dette alle ein god kveld vidare.
“Det eneste jeg vet, er at livet er en kjede av valg som man kunne stå for i ettertid”
“En god bok, Markus, kan ikke bare måles ut fra de siste ordene, men ut fra den samlede effekten av alle ordene i den. […] skal leseren kjenne seg oppfylt av en sterk følelse […] smile litt vemodig fordi han vil savne alle romanfigurene. En god bok, Marcus, er en bok man synes det er synd å ha lest ferdig.”
"Det finnes ting man ikke kan frigjøre seg fra ved bare å slå ut håret".
En vakker opplevelse. Jeg leste boka på et par tre dager under en blå himmel foran vedbua, med alle Leonard Cohens sanger på iPoden, avbrutt av vedkløyving, nedsaging av store eiketrær, bæring, stabling, svetting, saftdrikking, soling og avslapping, akkopanjert av yre småfugler som har overlevd snøvinteren på brettet vårt og nå opplever naturens voldsomme oppvåkning. Egen ungdomstid med Songs from a room, Songs of Leonard Cohen og konsertopplevelser myldrer fram, får perspektiver, dypere mening og alternative tolkninger.
Det er ikke det du gjør, men hvordan du gjør det, som bestemmer om du oppfyller din skjebne eller ikke. Og hvordan du gjør det du gjør, bestemmes av din bevissthetstilstand
Aune hadde rett; hvis enhver baby var et perfekt mirakel, så var livet i grunnen bare en ødeleggelsesprosess.
og dine små hender og mine
skal stela stjernene
Jeg bandt meg liksom fast til henne. Trakk håret hennes over ansiktet mitt og viklet beina mine inn i hennes. Nå var jeg bundet. Nå var jeg trygg. Jeg var bundet fast til henne. Jeg fikk hennes rolige pust, pulsen gikk ned, hjertet slo normalt; jeg kunne hvile.
Lykken er en ustadig gjest i menneskers liv. Ingen vet når den kommer - og ingen vet når den går.