"Vi åndet inn en tilværelse av fullkommen tilfredshet av evig fred", fortsatte han. "Alt dette avføder et spørsmål: Er det ikke bedre å leve i uvitenhet om alt - asfalt og betong, biler, telefon, fjernsyn - å leve i lykkelig uvitenhet"?
Når ditt hjerte taler, legg deg ordene på sinne.
Reading, after all, is an act of the reader. And it doesn't happen in a vacuum. Literature is written in the world, by people who are tied to other people. We read in the world, each of us situated in our own webs of social and material relationships. Reading is itself a social activity. Not only because we enter into a relationship with another (imagined) person - the writer - when we read. Not only because, although we read alone, we read the same texts as others 'out there'. But also because we bring our own social situations with us into our readings. And because, in our reading, we encounter the rich social complexity that produced the text. When we read, we encounter society and complexity in the language itself. After all, language is made by people (if not by individuals).
Hva er hemmeligheten ved den dovne, honningsøte vellyst som fyller et menneske på første dag av en båtreise? den sitrende, blide eventyrfornemmelse i kroppen? Mon det ikke er følelsen av , for to hele dager og to hele netter, å være løsgjort? Løsgjort fra fastlandet?
Jeg plukket den opp etter et tips men må dessverre medgi at den ble lagt ned knapt halvveis. Brukte veldig lang tid bare på å komme meg gjennom forordet (54 sider eller deromkring). Forordet legger opp til at man må kjenne til livet og omgivelsene til Chopin og hans samtidige, mens boken, så langt jeg kom, mer bar preg av beskrivelsen av vanskeligheter med å leve på "det mallorcanske fastland". Så jeg endte med konklusjonen at historien er ikke interessant for meg, selv om det er godt bilder og formuleringer så gir det meg ikke noe å ha lest om hvordan det opplevdes å bo på Mallorca for lenge siden.
Jenny var ikke død. Men hun var ikke akkurat levende heller.
Det er ikke godt å si hvorfor man elsker noe eller noen. Man kan finne på årsaker hvis det blir nødvendig, men det viktige skjer i mørket og utenfor vår kontroll. Man vet bare når det er der. Og når det forsvinner.
Den ensomme ulven må være et romantisk bilde, men i praksis dreier det seg om et dyr som er forutbestemt til å dø.
Man kan planlegge visse ting, jobbe mot målene i årevis, og likevel inntreffer de aldri. Eller så er man tilfeldigvis på rett sted til rett tid, og vips så får man alt rett i fanget. Hvis man vil tro på sånt som skjebnen, så er det en lunefull faen. Iblant står han og sperrer den døra som var tiltenkt deg fra fødselen av, iblant tar han deg i hånden og trekker deg inn så fort du stikker nesa fram. Og stjernene kikker ned og holder kjeft.
Den lærdommen man kan trekke av store lidelser, er ofte ikke annet enn at livet kan være et helvete, og det er en lærdom man kan klare seg uten.
Jeg hadde ikke tid og tanke for annet enn å være glad og glede meg over andres lykke; for når en er lykkelig selv, innbiller en seg at alle andre mennesker er det også.
Sometimes telling the truth, the whole truth and nothing but the truth brought nothing but trouble. And truth, like lies, often just got worse if you tried to clean up the mess with more of the same.
I think that things ought to belong to the people that like them.
Bøkene er det stedet hvor tingene blir forklart for en; livet er det stedet hvor de ikke blir det. Det forbauser meg ikke at enkelte foretrekker bøkene. Bøkene gir livet en mening. Den eneste vanskeligheten er at de livene de gir en mening, er andre menneskers liv, aldri ditt eget.
I hele barndommen og ungdommen hadde de holdt sammen. Det vil si, hun hadde holdt seg for seg selv og han hadde holdt seg til henne.
For hva er vel vitsen med å avle barn hvis hver generasjon ikke gjør ting bedre enn den foregående?
En ubalanse mellom rike og fattige er alle republikkers eldste og mest dødbringende lidelse.
Dette er en bok om første verdenskrig. Det er imidlertid ikke en bok om hva krigen var - altså om dens årsaker, forløp, slutt og konsekvenser - men en bok om hvordan den var. Det du vil finne her er ikke først og fremst fakta, men personer, ikke først og fremst prosesser, men inntrykk, opplevelser og stemninger. For det jeg har prøvd å rekonstruere er ikke først og fremst et forløp av hendelser, men en verden av følelser.
Verden avhenger av hver eneste handling vi begår, og hver eneste unnlatelse vi gjør oss skyldige i, enten vi vet det eller ikke
Jeg vet bare at de mennene jeg kjenner er voksne. De er intellektuelle -ikke unger. De oppfører seg ikke som pesende bikkjer hver gang en lekker rumpe kommer svinsende forbi dem.