Ondskapens filosofi

Universitetsforlaget 2004 Heftet

Boka er en filosofisk undersøkelse av fenomenet ondskap der Svendsen benytter seg av tekster fra en rekke fag i tillegg til skjønnlitteratur, billedkunst, film og musikk. Boka tar for seg ondskapens filosofihistorie og ser på hva som er ondskapens vesen, hva filosofer har tenkt om ondskap fra antikken og fram til idag. Den tar også for seg ondskapens fenomenologi, og forfatteren forsøker bl.a. å avdekke en rekke myter om ondskap, for eksempel den at det er sammenheng mellom lav selvfølelse og onde handlinger. Han ser også på hva som kjennetegner ondskapen i det moderne og postmoderne samfunn. Har litteraturliste og navneregister.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2004

Serie Aktuell

Den lærdommen man kan trekke av store lidelser, er ofte ikke annet enn at livet kan være et helvete, og det er en lærdom man kan klare seg uten.

• "Arbeidets filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Om ulikheten mellom menneskene - dens oprinnelse og grunnlag" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Kjedsomhetens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Marcel Proust" av Henrik H. Langeland
  • "Kjærstads matrise - samlede essays" av Jan Kjærstad
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein
  • "Sex, løgn og videofilm - et usladdet oppgjør med mytene om porno" av Kjetil Rolness
  • "Jean-Paul Sartre - filosofi, kunst, politikk, privatliv" av Dag Østerberg
  • "Hinduismen" av Knut A. Jacobsen
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Åpent sinn eller høl i hue?" av Asbjørn Dyrendal