Dette er høstens lys, det har vist oss ryggen.
Det må være et privilegium å nærme seg slutten
og fortsatt ha noe å tru på.
Sorgen er ikke florlett; den er vektig, undertrykkende, noe dunkelt. Tyngst er den om morgenen, etter søvnen: et blyhjerte, en sta virkelighet som ikke vil la seg rokke.
Språk kan trappe opp eller ned konflikter. Vi kan i enhver situasjon velge å formulere oss på ulike måter.
Språk skaper virkelighet og spørsmål er skjebnesvangre. Organisasjonen beveger seg i tråd med de spørsmålene som stilles. Spørsmålene vi får, og det språket vi inviteres inn i, påvirker vår følelse av velvære- eller det motsatte.
Etter en stund oppdaget jeg et mønster. De fleste turistene gjorde én av to ting: Enten snudde de seg ganske raskt med ryggen til fossen for å ta en selfie, eller så tok de bilde av selve fossen. Men i begge tilfeller oppførte alle seg likt: De så egentlig ikke på fossen i det hele tatt. Mange av dem så fossen først gjennom mobilen for å ta bilde, deretter på skjermen for å publisere det på en sosial plattform. Men svært få av dem kastet mer enn et raskt blikk på fossen etter at bildet var tatt. Og i løpet av de minuttene jeg satt der, var det ingen som stanset for å betrakte fossen fullt og helt, ta seg tid til å beundre den i levende live.
Å leve saktere er ikke selvsentrerte øvelser for å slippe å forholde seg til andre mennesker. Min erfaring er tvert om: Det er når jeg lever saktere at jeg har overskudd og blikk for mine medmennesker
Det er sånn det starter,begynnelsen på slutten.
Fagfolk trekker frem sosiale relasjoner som en av de viktigste komponentene i forebygging og behandling av depresjon, og gode relasjoner trumfer alle andre faktorer i studier av hva som gjør oss lykkelig.
Grenser er ikke hugget i stein; de nye grensestolpene i glassfiber er lette å flytte på. Verdens største land har lav selvtillit; økonomien er nedadgående og befolkningen minker. Behovet for selvhevdelse er desto større.
Når de undertrykte kommer til makten, blir de selv undertrykkere - og er ikke bedre enn sine fiender.
Min eneste lærer er uvitende og ulærd, for jeg er selv min eneste lærer.
William Shakespeare found dozens of different ways to kill off his characters, and audiences today still enjoy the same reactions – shock, sadness, fear – that they did more than 400 years ago when these plays were first performed. But how realistic are these deaths, and did Shakespeare have the knowledge to back them up?
In the Bard's day death was a part of everyday life. Plague, pestilence and public executions were a common occurrence, and the chances of seeing a dead or dying body on the way home from the theatre were high. It was also a time of important scientific progress. Shakespeare kept pace with anatomical and medical advances, and he included the latest scientific discoveries in his work, from blood circulation to treatments for syphilis. He certainly didn't shy away from portraying the reality of death on stage, from the brutal to the mundane, and the spectacular to the silly.
Elizabethan London provides the backdrop for Death by Shakespeare, as Kathryn Harkup turns her discerning scientific eye to the Bard and the varied and creative ways his characters die. Was death by snakebite as serene as Shakespeare makes out? Could lack of sleep have killed Lady Macbeth? Can you really murder someone by pouring poison in their ear? Kathryn investigates what actual events may have inspired Shakespeare, what the accepted scientific knowledge of the time was, and how Elizabethan audiences would have responded to these death scenes. Death by Shakespeare will tell you all this and more in a rollercoaster of Elizabethan carnage, poison, swordplay and bloodshed, with an occasional death by bear-mauling for good measure.
As in childhood we live sweeping close to the sky and now, what dawn is this.
Det finnes tre ord som formidler livskunstens hemmelighet, hemmeligheten ved all suksess og lykke: ett med livet. Å være ett med livet er å være ett med nået. Da forstår du at du ikke lever livet, men at livet lever deg. Livet er danseren, og du er dansen.
Det er ikke noe viktigere enn at kampen blir ført videre til nye generasjoner. Dem må vite hva dem skal slåss mot. Alltid skal jeg kjempe mot nazistenes omkved: Overlat tenkinga til hestene- for de har større hoder. For vi trenger hverandre. Den gangen var det meg. Neste gang er det kanskje deg.
The library had been her Narnia, and it still was.
Her first few words tumbled out and she stuttered a little, but she found her flow. She concentrated on the page, on the white paper and the dark gray words. Her surroundings faded away and she became only aware of the book and her own voice. Stories could always take her elsewhere and she allowed this one to do it now. […] A feeling of peacefulness filtered over her, warming her skin like spring sunshine through a window. Her heartbeat slowed and she began to feel stronger, as if the words were somehow soaking into and strengthening her bones.
Jeg må tenke på at det er overraskende mange diktere som skriver om trær. De går tur i skogen, slår seg kanskje til og med ned ute i skogen, de står under løvtunge trekroner, under føttene deres knaker det i små kvist, fra tørre løvblader høres rasling, de går seg ville i en mørk skog, de blir oppsøkt av høstlige skoger og ødslige skoger, løvet skjelvet i vinden, det visner og faller.
Du skal ikke frykte for nattens redsler ,
For pil som flyr om dagen.
Lær oss å telle våre dager ,
Slik at vi kan få visdom i våre hjerter.