Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
De to poetene chileneren Belano og meksikaneren Lima utgjør kjernen i den nye litterære retningen de kaller " den viscerale realismen". Gruppen består av poeter, vagabonder og idealister som drar på halsbrekkende eventyr i Latin-Amerika, Europa, Israel og Afrika. De to poetene begir seg ut i Mexicos ødemarker, på jakt etter dikterinnen Cesárea, et medlem av den opprinnelige viscerale realismen. Men denne gruppen opererte på 1920-tallet, og å oppspore Cesárea femti år senere er ingen enkel sak.
Omtale fra forlaget
De to poetene chileneren Belano og meksikaneren Lima utgjør kjernen i den nye litterære retningen de kaller " den viscerale realismen". Gruppen består av poeter, vagabonder og idealister som drar på halsbrekkende eventyr i Latin-Amerika, Europa, Israel og Afrika. De to poetene begir seg ut i Mexicos ødemarker, på jakt etter dikterinnen Cesárea, et medlem av den opprinnelige viscerale realismen. Men denne gruppen opererte på 1920-tallet, og å oppspore Cesárea femti år senere er ingen enkel sak.
Forlag Solum
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788256016488
EAN 9788256016488
Omtalt tid 1960-1999
Omtalt sted Afrika Israel Europa Sør-Amerika
Språk Bokmål
Sider 639
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
To poeter, fra henholdsvis Chile og Mexico, står i sentrum for denne ville historien. De leder en litterær retning, kalt «den viscerale realismen». Her finnes både vagabonder, idealister, og poeter. Deres eventyr tar dem gjennom Latin-Amerika, Israel, Europa og Afrika.
Hendelsene strekker seg fra 1976-1996, og her florerer det av kelnere, psykopater, horer, og livskunstnere. Litteraturen har en sentral plass, og detektivhistorie blir det også, når de to poetene jakter den kvinnelige dikteren, Cesárea. Hun var medlem av den opprinnelige viscerale realismen, men det er femti år siden hun forsvant, så jakten blir langtfra enkel.
Et stort persongalleri, så man må holde tunga rett i munnen. Veldig ujevn, og til dels kjedelig. Så ingen sammenheng mellom historiene i midtpartiet - det ble for mye «pjatt».
Leses som julibok i Elidas 1001lesesirkel, der vi skal lese en bok på 500s+.
Det finnes en litteratur for kjedsommelige stunder. Den finnes i hopetall. Det finnes en litteratur for rolige stunder. Det er den beste litteraturen, tror jeg. Det finnes ogs¨en litteratur for bedrøvelige stunder. Og det finnes en litteratur for lystige stunder. Det finnes en litteratur for stunder da du tørster etter kunnskap. Det finnes en litteratur for desperate stunder ..."
Belano, sa jeg, sakens kjerne handler om hvorvidt ondskapen (eller forbrytelsen eller misgjerningen eller hva du nå vil kalle det) er tilfeldig eller årsaksbestemt. Hvis den er årsaksbestemt, kan vi kjempe mot den, det er vanskelig å utrydde den, men det finnes en mulighet, omtrent som to boksere i samme vektklasse. Er den derimot tilfeldig, er det ute med oss. Måtte Gud, hvis han finnes, se i nåde til oss. Det er det det koker ned til.
s. 511: Alt som begynner som komedie ender som tragedie.
s. 512: Alt som begynner som komedie ender som tragikomedie.
s. 512: Alt som begynner som komedie ender uvilkårlig som komedie.
s. 514: Alt som begynner som komedie ender som kryptografisk øvelse.
s. 517: Alt som begynner som komedie ender som en grøsser.
s. 519: Det som begynner med komedie ender som en triumfmarsj, eller hva?
s. 521: Alt som begynner som en komedie ender uvilkårlig som et mysterium.
s. 523: Alt som begynner som komedie ender som en sørgesang i et vakuum.
s. 527: Alt som begynner som komedie ender som en komisk monolog, men da har vi sluttet å le.
Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.