Kanelbutikkene og andre fortellinger

av (forfatter), Trygve Greiff (gjendikter) og Martin Nag (gjendikter).

Gyldendal 2002 Heftet

Boken inneholder en fullstendig oversettelse av samlingene Kanelbutikkene og Sanatoriet under timeglassets tegn, samt fortellingen Kometen. Boken utkom første gang på norsk i 1964.

Kanelbutikkene og andre fortellinger kom opprinnelig ut på norsk i 1964, og inneholder bidrag fra de fantastiske fortellingssyklusene Kanelbutikkene og Sanatoriet under timeglassets tegn. Den 19. november 1942 ble Bruno Schulz skutt av en Gestapo-soldat på gaten i den vesle polske byen Drohobycz. Han ble 50 år gammel. Drapet var et hevnoppgjør innen Gestapos egne rekker. Den jødiske billedkunstneren Schulz hadde blitt tatt under vingene av en kunstinteressert Gestapo-offiser. Før han døde, hadde Schulz rukket å gi ut noe av det mest merkverdige og fascinerende innen europeisk skrivekunst. Det er vanskelig å finne sammenlikninger, den mest nærliggende tilhører kanskje malerkunstens verden: Chagall. Schulz blir også sammenliknet med Franz Kafka: Begge hadde et traumatisk forhold til en dominerende farsskikkelse, begge bygde drømme- eller marerittaktige litterære verdener, og begge fikk ikke den anerkjennelsen de fortjente før etter sin død.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205299948

EAN 9788205299948

Serie Gyldendals små grå

Et lesetips jeg plukket opp i Alf van der Hagens bok om Dag Solstad.

Det var et kjempemessig register av alle høstens farver, stablet i lag efter lag, sortert efter nyanser. Farvene klatret opp og ned i toneskalaen som i en klingende trapp; de begynte nederst og prøvet usikkert og klagende alle altstemmens nyanser og halvtoner, gikk så over til fjernhetens utvaskede asketoner og gobelinblått, strakte seg oppover i stadig rikere akkorder, kom til dype blåtoner, til fjerne skogers indigo og brusende parkers plysj for til slutt, gjennom alle sjatteringer av oker, rødt, rust og sepia, å gli inn i visnende havers raslende skygger og nå frem til soppenes mørke duft, pustet av muld i høstnatten og de dypeste bassers hule akkompagnement.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Violence - Six sideways reflections (Big Ideas)" av Slavoj Zizek
  • "Skrivefrukter - epistlar, artiklar, småstykke frå norsk litteratur 1963-1978" av Einar Økland
  • "Sletten brenner" av Juan Rulfo
  • "Galskap ; Stille stunder : manns gaman - underholdningsroman" av Einar Økland
  • "Vagt sett vagt sagt" av Samuel Beckett
  • "Bouvard og Pecuchet" av Gustave Flaubert