Elizabeth Costello

åtte leksjoner

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Cappelen 2004 Innbundet

Elizabeth Costello er sur og lei av sin status som anerkjent forfatter. Hun inviteres stadig til å holde foredrag, selv om det er flere titalls år siden hun skrev boken som har brakt henne den høye statusen. Sønnen John følger med henne, mer eller mindre motvillig. I Massachussets mottar hun er stor pris, og kvitterer med et foredrag om "Realismen". Mor og sønn drar på cruise, og der snakker hun om "Romanen i Afrika". Hun snakker til helsearbeidere i Zululand og i Amsterdam drøfter hun "Det ondes problem". I "Eros" vibrerer hemmelige minner om erotikk og begjær. I bokens siste leksjon står Elizabeth foran porten og må svare for hva hun har gjort i livet, hva hun har trodd på, hvilke bud hun har fulgt i sin forfattergjerning. Elizabeths søking, utvikling og ståsted i tillegg til forholdet til sønnen, danner kjernen i romanen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202232863

EAN 9788202232863

Serie Pan

Den australske forfatteren, Elizabeth Costello, begynner å nærme seg sytti. Hun blir stadig invitert til å holde foredrag og motta priser, men hun er lei. De fleste vil helst snakke om gjennombruddsboken, men den ligger jo så langt tilbake i tid. John, Elizabeths eneste sønn, følger henne pliktskyldigst rundt i verden. Han og søsteren hadde en lettere traumatisk barndom, med en skrivende mor som krevde stillhet til enhver tid. Dette er nok også grunnen til at han ikke leste noe moren hadde skrevet før han var godt voksen. Moren kommer heller ikke spesielt godt overens med svigerdatteren, så det hele er ganske kinkig.
Gjennom åtte "leksjoner" følger vi Elizabeth og John, både til lands og til vanns. Veldig godt skrevet, og original, men også ujevn og noe vanskelig å forstå seg på.
Leses i Elidas 1001-lesesirkel, der det i februar skal leses afrikanske forfattere.

For hva er egentlig fremtiden, annet enn en konstruksjon av håp og forventninger? Den holder til i sinnet; den har ingen virkelighet.

[...] people on trains take books out of their bags or their pockets and retreat into solitary worlds. Each time the book comes out it is like a sign held up. Leave me alone, I'm reading, says the sign. What I am reading is more interesting than you could possibly be.

• "Hinsides helvete" av António Lobo Antunes
  • "Doktor Sachs' lidelse" av Martin Winckler
  • "Kazarenes leksikon - den kvinnelige utgaven" av Milorad Pavic
  • "Lüneburgvarianten" av Paolo Maurensig
  • "Tid for fotball" av Kenzaburo Oe
  • "Gamle gringo" av Carlos Fuentes
  • "Det feige hjerte" av Javier Marías
  • "Galskap : underholdningsroman ; Stille stunder : manns gaman" av Einar Økland
  • "M/T og fortellingen om skogens under" av Kenzaburo Oe
  • "Portugals ære og makt" av António Lobo Antunes