Lüneburgvarianten

Cappelen 1995 Innbundet

Dieter Frisch, sjakkspiller og redaktør av et sjakkblad, ved siden av sin blomstrende forretningsvirksomhet, blir skutt og drept. Men hans egentlige navn var ikke Frisch. Romanen går baklengs gjennom hans livsløp, og avdekker mannens sanne identitet. Han var en lovende sjakkspilleren som ble slått av en enda yngre motspiller, en jøde. Og siden dette var tiden for nazismens gjennombrudd, får taperen all makt over den seirende; en posisjon han vet å utnytte noen år senere, i konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen, som lå i Luneburg-området. Men hvordan fant den tidligere fangen ham?

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995