Veien til lykke

av (forfatter) og Björg Thorhallsdottir (illustratør).

Schibsted 2015 Innbundet

«Jeg elsker å elske deg», sier Björg Thorhallsdottir med den største selvfølgelighet. Så enkelt, men så riktig. I boken, Veien til lykke, forteller hun om kjærlighet og mot, sorg og glede - på en sprudlende, energirik og givende måte.

Gjennom egen livsfaring skaper hun kunst, der hvert kunstverk har sin egen lille historie. I denne boken får du begge deler
et utsnitt av Björgs liv og nye, inspirerende bilder.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Omtalt person Björg Thorhallsdottir

Bjørg Thorhallsdottir er en av Norges fremste grafikere.

Bjørg bruker en teknikk som kalles etsing. Jeg har blitt så fascinert av uttrykket at jeg måtte sette meg litt inn i teknikken bak bildene.

Etsing er et slags dyptrykk der man legger voks over en kobberplate og skraper inn motivet. Platen legges i syrebad, og kun linjene som er skrapt frem blir fordypninger. Man smelter av voksen og legger trykksverte eller farge på platen og kjører trykket gjennom en presse.
Motivet vil slites ved mange trykk, derfor har hvert trykk et begrenset opplag.
Jeg liker de naivistiske glade figurene og fargene. Og etsingen får frem så mange fine teksturer.

Bjørg bruker sin egen livsvisdom i bildene sine. Det er små visdomsord, oppmuntringer og dikt. Og i denne boken er det i tillegg små historier fra hennes liv, og små tekster med forskjellig tema. Slik blir boken en slags selvhjelpsbok.

Jeg synes tekst og bilder komplementerer og utfyller hverandre veldig bra. Man kan finne en tekst om et tema man er opptatt av, og så dvele i bildet. Senere kan bildet bli en påminner om en lærdom man har gjort seg, eller et godt råd man vil huske på.

Etter å ha lest om kunstteknikkene hun bruker måtte jeg lese litt om henne også. Jeg var nysgjerrig på hvor inspirasjonen til bildene og visdomsordene lå. Og det viste seg at hun hadde en fascinerende livshistorie. Når hun var 26 år jobbet hun med å lage glassmalerier for en rik mann i Frankrike. Hos han så hun et bilde hun likte, og det ble arrangert at hun skulle få møte kunstneren som het Eric Scott. Allerede før han ankommer bordet blir hun slått i bakken av hvor kjekk hun synes han er, og etter et kvarters prat spør han henne ut av det blå om hun vil gifte seg med han! Og hun svarer ja. For en eventyrlig kjærlighetshistorie! Sammen får de et barn, og det er han hun skriver om i den fine diktboken Velkommen til verden.

Men det ble ikke bare lykke fremover. Eric var 30 år eldre enn Bjørg, og han hadde et problematisk forhold til alkohol. Når barnet deres var to år fikk Bjørg en telefon om at Eric var død. Det ble en veldig tung tid for Bjørg. Men det var også ut fra sorgprosessen at prosjektet Hjertefred ble tid. Hjertefred er en minnesmarkering for personer som har gått bort, med den hensikt å lettere kunne prate om døden, bearbeide sorg og hylle de gode minnene etter de man var glad i.

Hun fant ut at ved å hjelpe andre hjalp hun seg selv. Og boken Veien til lykke er full av trøst, råd og visdomsord for å møte livets utfordringer.

Det tok lang tid før jeg oppdaget innholdet i denne boken. Lang tid.
Først og fremst fordi tittelen mobiliserer alt det jeg har av motstand ovenfor dem som tror av lykke kan kjøpes, på apotek eller vinmonopol... Lenge trodde jeg denne boken var en ny utgave av "Elsk deg selv-bøkene" noen av oss leste tidlig på nittitallet.
Først når denne kom på Mammut-salget i 2017 fikk jeg øynene opp for denne. Og dette er en bok som med rette fortjener sin plass i bokhyllen hos oss kvinnelige bokelskere. Grunnen til at jeg skriver kvinnelige, er fordi hun klart henvender seg til oss damer. Det er litt minus, samtidig som om det må være lov. Så får heller noen andre skrive fra mann til menn om hvordan en best holder ut/finner "Smultrönstëllet" i livet og hverdagen.
Lykkelig lesning - stykkevis og delt, men helhetlig!

If you love somebody, set them free.

Når den ordentlige navlestrengen blir kuttet, så vokser en mye sterkere navlestreng fram. Hjertenavlestrengen. Den slutter aldri å vokse - den blir sterkere og sterkere med den rene kjærligheten mellom mor og barn.

Tilgivelse krever mye MOT. Den vanskeligste personen å tilgi, er oftest deg selv. Gjør det allikevel. Tilgi - LA GÅ! Sett deg selv fri. La deg selv være lykkelig.
Det er over nå.

Når noen dø, kan man strekke seg så langt man vil mot himmelen og ønske at de skal komme tilbake Men de har reist, for alltid og da er det lettere å folde hendene og si takk for at du var i livet mitt.

De døde er ikke døde - så lenge vi husker på dem.

• "Hjerne i brann - en måneds galskap" av Susannah Cahalan
  • "Trøst" av Björg Thorhallsdottir
  • "Björgs univers" av Marit Gaare Laache
  • "Du er sterkere enn du tror" av Björg Thorhallsdottir
  • "Alt det du bare kan se når du roer ned - hvordan finne sjelefred i en travel verden" av Sunim Haemin
  • "Da han møtte hund - hva hunden sanser, skjønner og elsker" av Helge O. Svela
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen