Utakk

Cappelen 2006 Innbundet

Ulrik Bratt Jensen ønsker å være et godt menneske, men han blir ofte misforstått når han praktiserer dette. Så når han bestemmer seg for å hjelpe det nye paret i naboleiligheten, går det helt galt. Romanen er formet som et brev til en advokat fra den 80 år gamle enkemannen Ulrik Bratt Jensen. Han er tvangsinnlagt på en psykiatrisk avdeling, og i brevet gjør han rede for hvorfor nettopp denne advokaten bør føre hans sak.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202263171

EAN 9788202263171

Imidlertid beholdt jeg min kritiske innstilling og merket at den fikk ekstra næring da jeg oppdaget at Ågot Jeppesen i tillegg til parfymen hadde påført seg en annen leppestift enn den jeg tidligere hadde sett henne med. Denne hadde en skarp rødfarge, som jeg ville ha funnet mer passende i en nattklubb i Rio i de små timer enn i oppgangen til en norsk boligblokk midt på formiddagen.

"En gravid, lesbisk neger representerer en hel buffet av muligheter for den som vil være god og snill, og så skulle hun og det damemenneske hun holdt hus med, rote det til for meg med den hersens barnevognen."

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

• "Kjærlighet i Minnesota" av Mathias Haven
  • "Oneiron - en fantasi om sekundene etter døden" av Laura Lindstedt
  • "Påfuglemporiet" av Jojo Moyes
  • "Balladen om den bedrøvelige kafé og andre fortellinger" av Carson McCullers
  • "Alle disse dagene" av Tove Braathen
  • "Kjempesmell og blå dager - livet og ferda b'yner på Kampen, slutter i verda" av Karsten Alnæs
  • "Gjør meg levende igjen" av Kerstin Ekman
  • "Filter" av Harald Rosenløw Eeg