Ut i vannet

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Bazar 2017 Innbundet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2017

Genre Psykologiske thrillere

Denne leste jeg på engelsk da, språket var ganske enkelt og greit. Boka var ganske spennende til mange tider leste den faktisk ut i dag og ble hengende veldig lenge. Flere teorier hadde jeg undervis likevel ble ikke noe av mine teorier riktige. Boka hadde til tider litt steder der terningkastet ble trukket ned og opp. Likevel ble terningkast fem på grunn avsluttingen som var helt overraskende for min del. Noen steder kunne nok vært bedre skrevet og mer spennende, men likevel var denne verdt å få med seg. Ordentlig thriller stemmingen og forfatteren lever med tidsånden beskriver bruken av sosiale medier osv. Dermed vil jeg si en svak terningkast fem, men svak.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Et stort persongalleri med bare usympatiske personer. For meg spiller det ingen rolle om disse blir drept, skadet eller fengslet for forbrytelser.

Hadde håpet på noe skikkelig "Salem"greier (Viser til Netflix serien) siden det stod at brysomme kvinner havner i vannet,så hadde jeg håpet på hekser. Det er riktignok noe elementer av det i boken, men Hawkins er mer opptatt av å lage en litt mer realistisk thriller så det elementet renner litt ut i sanden her. Føler det kunne ha vært gjort noe mer med historien. Det er mange karakterer å holde styr på her,som likevel har sammenheng med hverandre, og det trekker ned da jeg følte det til tider ble litt vel mye å holde styr på.

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Bøkene fra 2017

• "Offermyra" av Susanne Jansson