Usynlig blekk

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202694937

EAN 9788202694937

Omtalt sted Paris

En anmelder av romanen Usynlig blekk av den franske forfatteren er sitert på forsiden av bokomslaget slik: «En vidunderlig svevende erindringsroman.»
Jeg er enig; romanen er svevende. For hvor er det forfatteren er på vei med historien han har skrevet tenker jeg halvveis i boken. Jeg liker stemningen. Boken er lavmælt som de andre romanene jeg har lest av Modiano. Samtidig er det en spenning i handlingen og spenningen utløses på slutten. Boken er som de andre bøkene jeg har lest av Modiano ikke på mange sider; 132. Derfor er det bøker man fint kan lese flere ganger.

Utdrag fra dette blogginnlegget

Ennå måtte jeg dikte opp noe og fare med usannheter for å forsøke å finne sannheten. Jo da, jeg hadde bestandig hatt sansen for å snike meg inn i andre menneskers liv, av nysgjerrighet, men også av en trang til å forstå dem bedre og vikle ut de vasete trådene i livet deres – noe de ofte var ute av stand til å klare selv, fordi de levde for tett på sitt eget liv, mens jeg hadde fordelen av å være bare tilskuer, eller rettere sagt vitne, som man ville ha sagt i juridisk sammenheng.

Det er noen hvite flekker i et liv, men iblant er det noe man kunne kalle et refreng. I noen mer eller mindre lange perioder hører du det ikke, og det er som om du har glemt refrenget. Og så en dag kommer det uten forvarsel tilbake nảr du er alene og ingenting rundt deg kan avlede oppmerksomheten. Det kommer tilbake som teksten i en barnevise som ikke har mistet sin kraft.

• "Første kjærlighet, siste olje" av Ian McEwan
  • "Kasse 19" av Claire-Louise Bennett