Sultens refreng

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Ethel er eneste barn i en velstående pariserfamilie som har bakgrunn fra Mauritius. Vi følger Ethel og hennes liv i årene før og under den 2. verdenskrig. Foreldrenes forhold er dårlig, og faren spekulerer bort formuen deres og Ethels arv. Familien blir ruinert og Ethel må flykte i eksil til Nice.

I Sultens refreng følger vi ungjenta Ethel og hennes liv i Paris i årene før og under den 2. verdenskrig. Hun er eneste barn i en velstående pariserfamilie, som har bakgrunn fra Mauritius. Forholdet foreldrene imellom er dårlig, og moren er en passiv tilskuer mens hennes far spekulerer bort formuen deres og Ethels arv. Langsomt blir familien ruinert, og Ethel må flykte i eksil til Nice.

JMG Le Clézio har her skrevet et vakkert portrett av en kvinne forankret i historien. Sultens refreng er en av forfatterens mest enestående bøker, og også en av de mest rørende.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202348953

EAN 9788202348953

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Frankrike

Jeg leste en anmeldelse i Dagbladet da jeg var kommet ca halveis i romanen. Da forstod jeg hvorfor jeg opplevde at det ligger en sårhet i måten han forteller historien på. Hvorfor den er så vakkert skrevet. At det er moren som er portrettert.Mer om boken mv i et innlegg på bloggen

• "Issadalen" av Czeslaw Milosz
  • "Requiem - en hallusinasjon" av Antonio Tabucchi