Ung gigant

Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig

Schibsted 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Før han fylte 30 år hadde unge Winston Churchill allerede deltatt i fire kriger, blitt skutt på over 50 ganger, gitt ut flere bestselgere og var verdens høyest gasjerte journalist.

Boken tar for seg årene fra Winston Churchill ble født i 1874 til han som marineminister i 1914 ivret for Storbritannias deltagelse i første verdenskrig. Boken følger Churchills liv tett, men er samtidig en bred samtidshistorie. Vi blir kjent med det britiske adelssystemet, engelsk politikk og ikke minst det britiske imperiet. Særlig vekt legger Hustad på forløpet til første verdenskrig og den sterkt negative rollen keiser Wilhelm inntok, noe som var den utløsende årsaken til krigen.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Storbritannia

Omtalt person Winston Churchill

Denne rakk jeg dessverre ikke å lese mer enn begynnelsen på. Men du verden så artig å lese om unge Churchill med den utrolige selvtilliten og den temmelig eksentriske familien! Herlig sak for anglofile og historieinteresserte.

En anstendig mann skal alltid være forsiktig med djevelskap. Det virker sjelden troverdig.
(David Cannadine)

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Jan Six og hans mange liv - historien om en helt spesiell familie" av Geert Mak
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Første verdenskrig - en kort historie" av Norman Stone
  • "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Da øst ble vest - livet i Europa etter kommunismens fall" av Ingrid Brekke
  • "En amerikansk forbrytelse - drapene i Osage County og dannelsen av FBI" av David Grann
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison