Fem presidenter som endret USA

Historie & kultur 2015 Innbundet

I 2016 er det presidentvalg i USA. En ny president skal velges etter Barack Obama. Av de 43 presidenter USA har hatt siden 1789, er det noen få som har satt varige, politiske spor etter seg. De aller fleste var tilfredse med å nyte rampelyset, presidentlivet eller lage skandaler. I sin nye bok skriver USA-eksperten Ole O. Moen om de fem presidenter han mener gjennomførte de største forandringer i det amerikanske samfunnet: Andrew Jackson, Abraham Lincoln, Franklin D. Roosevelt, Lyndon B. Johnson og Ronald Reagan. Han skildrer deres liv, deres politiske betydning og de omfattende forandringer deres politikk førte til. Ofte var dette store endringer som brøt med fortiden og satte fokus på menneskerettigheter, økonomi og liberalisering av samfunnet. USA ville ikke vært det landet er i dag uten disse fem reformpolitikerne.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt sted USA

Omtalt person Abraham Lincoln Ronald Reagan Andrew Jackson Franklin D. Roosevelt Lyndon B. Johnson

• "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "Harald Hårfagre" av Torgrim Titlestad
  • "U-2-affæren - et drama fra den kalde krigen" av Alf R. Jacobsen
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Rødt, hvitt & blått - om demokratiet i Europa" av Asle Toje
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Kina på 200 sider - fra de første dynastiene til dagens stormakt" av Torbjørn Færøvik
  • "USA på 200 sider - amerikansk politikk fra George Washington til Hillary Clinton og Donald Trump" av Frank Aarebrot
  • "USAs presidenter - fra George Washington til Donald J. Trump" av Ole O. Moen
  • "Landet mot nord - 1000 år" av Mona Renate Ringvej