USA på 200 sider

amerikansk politikk fra George Washington til Hillary Clinton og Donald Trump

av (forfatter) og Olav Garvik (forfatter).

Kagge 2016 Innbundet

Høsten 2016 valgte amerikanerne Donald Trump som Barack Obamas etterfølger i Det ovale kontor. Les hele historien om Norges viktigste allierte.

I "USA på 200 sider" trekker Frank Aarebrot opp de store linjene i amerikansk politikk. Ved å se på tidligere valg forteller han om det store skillet mellom demokrater og republikanere, og dveler ved ulike sider av den amerikanske sjelen. Boka er basert på den tre timer lange forelesningen som ble sendt på NRK2 høsten 2016.

Han har tidligere utgitt bestselgerne "200 år på 200 sider" (2014) og "Krigen på 200 sider" (2015) på Kagge Forlag.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248919452

EAN 9788248919452

Omtalt sted USA

Hvis du har lyst å lære om hvordan amerikansk politikk funker og hvordan USA ble til det landet slik vi kjenner det i dag på en lett og oversiktlig måte, så er denne boken en god start. Her får man f.eks. vite litt om hvordan den engelske Amerika var de ca. 150 år før de løsrevet seg og dannet USA fra 1776, hvordan USA utvidet seg flere ganger utover 1800-tallet og hvorfor de statene som senere ble Canada ikke ble med i den frie unionen i tillegg til hvordan amerikanske poltikk systemet ble og kun ha blitt hvis en annen retning vant frem.

• "Julekrim 2016" av Tom Egeland
  • "Her er Dagsrevyen - makten og menneskene bak nyhetene" av Viggo Johansen
  • "Krigen på 200 sider - Norge under annen verdenskrig" av Frank Aarebrot
  • "Ingen jul uten juleheftene - julehefter i Norge 1911-2003" av Haakon W. Isachsen
  • "Lamme lår og sukker biter - kunsten å skrive godt" av Per Egil Hegge
  • "Ikke for å være negativ" av Børge Lund
  • "Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei" av Fredrik Larsen Lund
  • "Mums kokeboka" av Mums
  • "Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på - og andre språksalater vi tråkker i" av Per Egil Hegge
  • "Eliteserien - 16" av Frode Øverli
  • "17 i nøtten" av Frode Øverli