To skuespill

av (forfatter) og Morten Krogstad (oversetter).

Solum 1977 Heftet

Skuespillet Hybelen handler om et eldre ektepar som bor i en liten hybel, og hva som skjer når flere personer kommer inn i livet deres i løpet av en kveld. Spesielt skildres den eldre kvinnen og de valg hun etter hvert må ta. Det handler om individets oppløsning i møte med fremmede, behovet vi har for virkelighetsflukt, og kampen vi alle kjemper for et eget, trygt rom. Skuespillet Kjøkkenheisen er en komedie om to leiemordere som sitter i en kjeller og venter på beskjed om hvem deres neste offer er. Plutselig blir en konvolutt skjøvet inn under døren deres. Den inneholder 12 fyrstikker. Leiemorderne prøver å finne ut hvem som kan ha sendt den, men når en kjøkkenheis daler ned mot dem fra oven, klarer de ikke lenger å kontrollere frykten for at noe er galt.

Forlag Solum

Utgivelsesår 1977

At et par skuespill som omhandler ingenting kan være så bra er helt utrolig. Pinter får en dagligdags samtale til å bli stor litteratur. Som han selv sier i forordet så er det ikke han som skal gi stykket mening. Det er det leserne som skal. Selv om rammen og premisset er hans så opplever vi alle stykkene på forskjellig vis.
Glimrende, eller nokså glimrende. I hvertfall veldig bra. Det er en bok som jeg likte veldig godt

• "Salamanderkrigen" av Karel Čapek
  • "Ellevte roman, bok atten" av Dag Solstad