Thirteen reasons why

2009 Heftet

Clay Jensen finner en pappeske med kassetter stående på trappa en dag etter skolen. Kassettene er fra Hannah Baker som tok livet av seg to uker tidligere. Clay hører på kassettene og hører Hannah si at han er en av de 13 grunnene til at hun er død.

Utgivelsesår 2009

Språk Engelsk

Denne boka er helt fantastisk nydelig, og trollbandt meg fra start til slutt og enda litt lenger. Jeg har sannsynligvis aldri lest en så god bok før, og sannsynligvis kommer jeg heller ikke til å gjøre det. Les den!

Dette er en sterk bok som handler om alvorlige temaer som mobbing og selvmord. En bok som kan brukes i diskusjon på ungdomsskolen og oppover. Historien er gripende, men virkelig verdt å lese og tenke over.

En fantastisk ungdomsroman som er lett lest med mange tunge temaer som kan være vanskelige å snakke om . Anbefales som særemnet bok siden det er mye tekst mellom linjene som kan tolkes på ulike måter. Dette er en bok du må lese uten lange pauser mellom hver gang, noe som ikke er då vanskelig fordi du bare må lese videre

13 gode grunner

Anmeldt av Oscar Aga

13 gode grunner er en spennende og vakker bok, skrevet av den amerikanske forfatteren Jay Asher. Boka er en ungdomsroman som handler om alvorlige temaer som mobbing og selvmord.

En dag etter skolen finner Clay Jensen en pappeseke med kassetter stående på trappa. Kassettene er spilt inn av Hannah Baker, en jente som tok livet sitt 2 uker tidligere. Det er tretten forskjellige grunner adressert til tretten forskjellige personer. Tretten grunner for at hun tok livet sitt.

Clay skjønner ingen ting, han vet ikke hvorfor han er én av personene på listen til Hannah. Men han blir nødt til å høre på. Clay hører på Hannahs stemme gjennom hele natta. Han blir guidet rundt i byen og oppdager ting som vil forandre livet hans for alltid.

Boken forteller om en ung jentes liv og hvordan en liten ting kan bety mye for et menneske. Det jeg tror man kan lære av en bok som denne, er at du vet ikke hvor mye eller lite det skal til for å påvirke en annen person med dine ord og handlinger.

Jeg vil anbefale denne boken til alle ungdommer i 13-17 års alderen.

Clay Jensen finner en eske med kassetter på trappa. Når han lytter til dem hører han stemmen til Hannah Baker som tok sitt eget liv to uker tidligere. Hun forteller at han er en av grunnene til valget hun tok. Hun forteller historien sin, og vi får møte mange personer som har en del av skylden for det som skjedde. Alle skal de motta kassettene og høre historien hennes.
Dette er et vanskelig og tungt tema, men boken er engasjerende og tankevekkende. Forfatterens måte å vise hvordan en ung jente blir påvirket av menneskene rundt seg er overbevisende og troverdig.

Alt...berører alt.

Jeg hører på at et menneske gir opp. En jeg kjente. En jeg likte. Jeg hører det. Men jeg er for sent ute.

"I'm listening to someone give up. Someone I knew. Someone I liked.

I'm Listening. But still, I'm too late. "

If my love were an ocean,
there would be no more land.
If my love were a desert,
you would see only sand.
If my love were a star-
late at night. only light.
And if my love would grow wings,
I'd be soaring in flight.

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Bøker som ligner "Faen ta skjebenen" av John Green.

Stikkord: Dette er bøker som spiller på hele følelsespekteret. Du vil smile og gråte, og bøkene får deg til å tenke. Spesielle karakterer som du blir glad i. Kjærlighet. Lettlest.

Se flere bøker som ligner her:

Leseutfordringen for 2015 ble ferdig med knapp margin.:-). Men, har kost meg på veien. Ny liste for 2016 er allerede klar, og jeg gleder meg til å sette igang :-)

En bok på mer enn 500 sider - Lest juli 2015
En bok moren din elsker - Lest august 2015
En bok som skremmer deg - Lest juni 2015
En bok som er over 100 år gammel - Lest april 2015
En bok du velger å lese kun ut i fra coveret Lest mars 2015
En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest - Lest desember 2015
En biografi - Lest mai 2015
En bok som du fullfører på en dag - Lest august 2015
En bok med antonymer i tittelen - Lest mai 2015
En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til - Lest juli 2015
En bok som ble utgitt året du ble født - Lest desember 2015
Et skuespill - Lest juni 2015
En bannlyst bok - Lest september 2015
En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie - Lest mai 2015
En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig - April 2015

Liste over bøkar eg les i 2014, og ei kortkort meining om dei. Mest som ein oversikt for min eigen del :)

Bøker lest i løpet av året

• "Pandemonium" av Lauren Oliver
  • "Mørk engel" av Laini Taylor
  • "Pretties - trilogy-plus-one" av Scott Westerfeld
  • "Paper towns" av John Green
  • "Hvis jeg blir" av Gayle Forman
  • "Bare ikke deg" av Katarina von Bredow
  • "Før jeg dør" av Jenny Downham
  • "Heaven" av Christoph Marzi