Synstavle

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202523190

EAN 9788202523190

Livet er fullt av avgjørelser. Noen er lette å ta, andre må en bruke mer tid på å gruble over.
Det er ikke alltid like lett å holde fokus. Det er forventninger å ta hensyn til – fra seg selv, og gjerne også fra andre.
Skal Silje, romanens unge hovedperson, starte på medisinstudiet hun har kommet inn på? Eller burde hun heller gi etter og overta farens optikerforretning? Men dette er ikke bare en fortelling om å takle forventningspress. Her er så mye mer som skal fram i lyset. Ut av mørket. Mye som trenger et skarpt blikk. Her er det ikke rom for synsfeil. Når faren uventet dør, er det på tide for Si lje å ta stilling. Tør hun?
Debutant Benedicte Alexandra Lie, som selv er lege, har skrevet en troverdig bok om livsviktige valg.

Silje er rundt 20 år og har fått kjæresten Kristoffer til å flytte med seg til Trondheim der hun har kommet inn på medisinstudiet. Men hun har hoppet av studiet og tatt seg et friår. Hun er i tvil om hva hun skal velge: medisin som hun kanskje innerst inne har mest lyst til, eller følge i farens fotspor og bli optiker og drive forretningen videre. Så dør plutselig faren, bare 50 år gammel, og Silje tar dette veldig hardt. Hun og Kristoffer reiser øyeblikkelig ned til Oslo, til familien.
En bok om sorg, og om å ta valg. Mange vil kjenne seg igjen i tvilen på "hva skal jeg bli"? Har jeg et reelt valg, hva med andres forventninger, eller de forventningene jeg tror andre har?
Boken beskriver også fint hvilket sjokk det er å bli kastet ut i en brå sorg over et kjært familiemedlems død. Silje opptrer ofte irrasjonelt i sin fortvilelse.

Jo eldre man blir, jo fortere går tiden, men desto mer tid har man, ting haster ikke like mye lenger.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "Timen før midnatt" av Ida Simons
  • "Når vi mister oss selv" av Matthew Thomas