De som faller

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Etter en flystyrt svømmer kunstneren Scott Burroughs hele natten med en fire år gammel gutt på ryggen for å redde dem i land. Er han virkelig den helten han blir hyllet som? Hva skjedde egentlig med flighten som tok av fra Martha's Vinyard?

En tåkete sensommerkveld drar to mektige familier med privatfly fra Martha's Vineyard på vei til New York. I siste øyeblikk får den lokale kunstneren Scott Burroughs sitte på med dem i flyet. Seksten minutter senere skjer det katastrofale; flyet styrter i havet.
De to eneste overlevende er kunstneren Scott og en fire år gammel gutt, som nå er eneste arving til en enorm formue og et stort mediekonsern. Var flystyrten et uhell eller var det sabotasje?
I jakten på sannheten blir vi kjent med alle som var på flyet. Midt opp i det hele utvikler kunstneren og den unge gutten en fin og vár relasjon. Vi treffer på spørsmål om mot og menneskets natur og de usynlige båndene som kan knytte oss mennesker nærme hverandre. Samtidig spinner historien ut av kontroll i mediene, fylt av spekulasjoner.
De som faller er en intens spenningsroman av den prisbelønte forfatteren Noah Hawley, som også er skaperen av tv-serien Fargo. Tildelt Edgar Award 2017 for beste roman!
«Spenning, mediekritikk og samfunnssatire går hånd i hånd i en av de mest velskrevne og forfriskende kriminalromanene jeg har lest på lang tid.» Tom Egeland, VG

"Mesterlig." Harald Birkevold, Stavanger Aftenblad
"Vakker spenning" Eva Myklebust, Fædrelandsvennen

«Imponerende.» Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa

«Denne romanen er ingen vanlig, blodig krimgåte der detektiven er hovedpersonen. Vi blir kjent med alle passasjerene om bord, i en spennende og godt fortalt fortelling om mennesker. Anbefales!» Anne Ekornholmen, Hamar Arbeiderblad
«De som faller er uhyre velskrevet og intelligent litteratur.» Pål Gerhard Olsen, Aftenposten
«Definitivt påskens store krim-hit» Kamille

ISBN13 9788205492998

EAN 9788205492998

Genre Thriller

Omtalt sted Massachusetts

Den styrtrike familien Bateman, bestående av mor, far og 2 barn under 10 år, flyr i sitt privatfly fra Martha's Vineyard en tåkete sommerkveld. Målet er New York.
Det er også et annet par, og en kunstner med på turen. Kunstneren, Scott, er en bekjent av fru Bateman og barna, og ankommer like før flyet tar av.
Etter 18 minutter i luften styrter flyet. Kun Scott og den 4 år gamle gutten til Batemans overlever ulykken.
Det spekuleres i media om det var sabotasje eller ulykke.

En stillferdig spenningshistorie. Annerledes i positiv forstand.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

To an engineer, only the ingenuity of pragmatic solutions is poetic. Function over form. It's not a question of optimism or pessimism, a glass half full or half empty.
To an engineer, the glass is simply too big.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Egen oversikt over bøker i 2017

Uthevet tekst

Liste over bøker lest i 2017.

• "Under overflaten" av Val McDermid
  • "Etter styrten" av Michel Bussi