Suverenen

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

Høsten 2004 reiser to danske menn over Atlanterhavet, på vegne av Europa. Oppgaven er klar: I ukene frem mot presidentvalget skal de få det amerikanske folket i tale. De skal finne virkeligheten bak mytene. Men USA blir en utfordring for Rasmussen og Nielsen, som stadig mister sitt prosjekt av syne. Dette er den andre boka i en trilogi. Den første boken er Selvmordsaksjonen (2007) og den tredje boka er Store satans fald (2012).

På vegne av Europa reiser to danske menn høsten 2004 over Atlanterhavet. Oppgaven er klar: I ukene frem mot presidentvalget skal de få det amerikanske folket i tale. Bak mytene skal de finne virkeligheten. Endelig skal de kunne fortelle verden den sanne historien om landet som i vår tid forvalter de høyeste idealer og sprer dem til resten av menneskeheten. Men Rasmussen og Nielsen støter på store problemer i USA. De møter mistenksomhet, overses og stanses. Samtidig er det som om de mister prosjektet sitt av syne. Snart handler det mest av alt om inntak av mat og drikke, der Nielsen sulter og den stadig mer suverene Rasmussen tar alt.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted USA

Akkurat idet han hadde innsett at det var slutt på å leke kunstner, at kunsten i Danmark og den vestlige verden ikke var stort annet enn et medium for selviscenesettelse og identitetsproduksjon, at kunsten utenfor det lille, velfødde, ja, selvgode og selvfortærende kulturlivet var fullstendig maktesløs og uten betydning, at ideen om en form for “politisk kunst” ikke var annet enn nettopp en ide i hodet på en flokk bortskjemt velferdsyngel, at han, Thomas Skade-Rasmussen Strøbech, med andre ord måtte slutte å leke “Rasmussen”, kaste digitalkameraet og de fjollete pressemeldingene og slipset og kassen med “The Democracy” med dens innhold av dårlig skjult selvopptatt kulturporno i dass og begynne på ny frisk som eksemplarisk verdensborger, akkurat da innså det danske utenriksdepartementet at deres amerikanske drøm om å innføre Frihet og Demokrati over hele verden i en fei, en kort militæraksjon fulgt av en hær av diplomater og multinasjonale selskaper, bombefly fulle av dollar og en kjekk liten midlertidig irakisk marionettregjering bestående av maktbegjærlige menn som i årevis hadde levd gode dager langt fra Irak, at denne drømmen i praksis hadde spilt fallitt og at den eneste mulige farbare veien for å redde Amerikas og dermed den vestlige sivilisasjonens og Demokratiets ære, og against all odds likevel spre Demokratiet og Friheten til resten av verden, det var Kunsten.

• "Selvmordsaksjonen - beretningen om forsøket på å innføre demokratiet i Irak året 2004" av Claus Beck-Nielsen
  • "New Frontier Hotel - roman" av Line Blikstad
  • "Darling River - doloresvariasjoner" av Sara Stridsberg