Vekten av snøkrystaller

Oktober 2006 Innbundet

Det er vinteren 1970, og den fjorten år gamle guttens store drøm er å bli skihopper. Men etter et stygt fall i hoppbakken, konkluderer legen med at han lider av en uhelbredelig sykdom. Bare ett skihopp til kan være livsfarlig. Skal han fortelle foreldrene hva legen har sagt, eller skal han holde det hemmelig for å få sveve en siste gang? Hjemme er det som om mor mer og mer lever i sin egen verden og far forsøker å glatte over noe. Romanen gir et bilde av en oppvekst i Oslo på begynnelsen av syttitallet. Det er en roman om et ungt menneskes kamp, og om livet som ikke blir slik man hadde tenkt seg.

Drømmen hans er å bli en stor skihopper. Det er vinteren 1970, og den fjorten år gamle gutten setter utfor hoppbakken i håp om ny personlig rekord. Beina svikter idet han forlater hoppkanten, og han faller stygt. Legen konkluderer med at han lider av en uhelbredelig sykdom og at bare ett skihopp til kan være livsfarlig. Skal gutten fortelle foreldrene hva legen har sagt, eller skal han holde det hemmelig for å få sveve en siste gang? Hjemme er det som om mor mer og mer lever i sin egen verden og far forsøker å glatte over noe.

"Vekten av snøkrystaller" gir et levende bilde av en oppvekst i Oslo på begynnelsen av syttitallet, der Holmenkollrennet er årets høydepunkt. Nina med det røde skjerfet er den stiligste jenta på skolen. Thorvald Steen har skrevet en klok, kraftfull og tankevekkende roman om et ungt menneskes kamp og om livet som ikke blir slik man hadde tenkt seg. Boka tegner et særskilt vakkert portrett av en far og en sønn som står i fare for å miste hverandre.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Oslo

Denne boka handler om en gutt hvis høyeste drøm er å bli skihopper. Etter et perfekt hopp og derpå følgende forventninger om at han virkelig kan bli en stor skihopper, skjer det noe uventet. Han faller og skader seg. Hos legen får han høre at han lider av en uhelbredelig muskelsvinnsykdom som kommer til å føre til at han blir sengeliggende. Han kan aldri mer hoppe på ski.

Gutten vil i første omgang ikke dele dette med foreldrene, og skjuler diagnosen i det lengste. De har nemlig nok med sitt. Moren har psykiske problemer, og faren forsøker å skjule dette for sønnen. Når han får innblikk i guttens diagnose, ønsker han heller ikke at moren skal vite noe. Egentlig ønsker han i grunnen ikke å forholde seg til sønnens sykdom i det hele tatt.

Følgelig blir gutten gående alene med sorgen over at det som har betydd alt for ham - skihoppingen - er borte. Dette er en veldig sår roman. Spesielt sårt er det når moren kjefter på ham fordi han ikke går "ordentlig" og gymlæreren latterliggjør ham når han ikke får til øvelser han har klart tidligere. Ingen av dem vet noe om den egentlige årsaken. Like fullt engasjerte ikke boka meg. Kanskje var det som ble utslagsgivende at forfatteren selv leser opp boka, og det på en nokså treg og uengasjert måte. Han lever seg ikke inn i teksten slik jeg forventer av gode opplesere. Dette trekker ned helhetsinntrykket. Jeg synes boka fortjener en sterk treer (og får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke gir boka en bedre karakter siden den tross alt omhandler et alvorlig tema på en i og for seg grei måte).

Det å vite at handlingen i romanen ligger tett opp til forfatterens eget liv gir den en ekstra kraft. Det ble en sterk leseopplevelse å lese oppvekstromanen . En link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest den.

Vanskelig å være tenåring. Forlaget skriver om det spesielle forholdet mellom sønn og far. Jeg opplevet ikke noe særlig forhold, faren var for lite far etter min forståelse av begrepet. Boken innfridde ikke (slutten).

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

Mens vintersportsøvelsene ruller over skjermen kan man fylle på med litteratur som setter fous og pserspektiv på temaet. Her er mine forslag

Målet er 55 bøker

• "Det lengste svevet - roman" av Thorvald Steen