Sølvmasken

en kort biografi om dronning Kristina av Sverige

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Spartacus 2009 Innbundet

Dette er en biografi om dronning Kristina av Sverige som regjerte på 1600-tallet. Forfatteren tar for seg hennes personlighet, hennes tid som regjerende dronning før hun ga avkall på tronen, og hva hun foretok seg frem til hun døde i Roma. Du kan blant annet lese om da hun fikk den franske filosofen Descartes til å komme til slottet i Sverige fordi hun trengte noen å ha intellektuelle samtaler med, hennes planer om å bli konge i Polen og om hennes opprør mot kirken. Har kilder, litteratur og register.

Få historiske skikkelser er så fulle av motsigelser som dronning Kristina. Hun var et maktmenneske, men ga avkall på Nord-Europas mektigste trone. Hun opptrådte gjerne som fredsmegler, men drømte også om å lede sine tropper i strid og planla å bli regent i Polen. Hun var en tyrann, men gjorde opprør mot alle autoriteter, også kirken. Peter Englund lar det levende mennesket Kristina komme til syne, midt i 1600-tallets verden av maktkamp og fromhet, blomstrende vitenskap og rå vold; trettiårskrigens brutale verden, men også Descartes' og Molières verden. En verden der det var en allment erkjent ulykke å fødes som kvinne. En verden som Kristina ufordret gjennom hele sin eksistens.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Kristina

Den som kan tilhøre seg selv, bør ikke tilhøre noen annen.

(Dronning Kristina av Sverige)

Man eldes mer av latskap enn av alder.

(Dronning Kristina av Sverige)

Alt det man sier, på godt og vondt, skjer ikke alltid; men alt det som skjer, blir før eller senere sagt.

(Dronning Kristina av Sverige)

De skal vite at jeg, da jeg er lykkelig og forsonet med min skjebne, har blitt en stille og rolig betrakter av alt som skjer, og at jeg uten å tape min verdighet ler av den komedien verden setter opp for min regning.

(Dronning Kristina av Sverige)

Dette er de bøkene jeg kjøpte på de nevnte forlags bakgårdssalg torsdag 9.9. Prisene varierte fra 60,- til 30,-

• "Poltava - fortellingen om en hærs undergang" av Peter Englund
  • "Stillhetens historie og andre essays" av Peter Englund
  • "Fortidens landskap - om mordet på Karl XII og andre essays" av Peter Englund
  • "Brev fra nullpunktet - historiske essay" av Peter Englund
  • "I Djengis Khans rike - en reise blant nomader" av Stanley Stewart
  • "Ufredsår - om den svenske stormaktstiden og en mann i dens midte" av Peter Englund
  • "Ingen vei hjem - Arthur Omre" av Espen Søbye
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "De lemlestede - roman" av Hermann Ungar
  • "Sommer i Baden-Baden" av Leonid Tsypkin
  • "Hviskerne - stillhet og frykt i Stalins Russland" av Orlando Figes
  • "Krigens skjønnhet og sorg - første verdenskrig i 213 korte kapitler" av Peter Englund