Hviskerne

stillhet og frykt i Stalins Russland

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Forfatteren forteller her historien til de vanlige menneskene i Stalins Russland. I Stalin-perioden vokste en hel generasjon tause mennesker opp; barn lærte å la være å lytte til de voksnes hviskende samtaler, og at det var best å ikke si noe i det hele tatt. De levde i en verden der alle var redde for å snakke, og der de hvisket enten for å beskytte familie og venner - eller for å bedra dem. Har register.

I Stalins periode i Russland vokste en hel generasjon tause mennesker opp; barn lærte å la være å lytte til de voksnes hviskende samtaler, og at det var best å ikke si noe i det hele tatt.

I boken Hviskerne avslører Orlando Figes innsiden av vanlige menneskers liv under Stalins terrorregime, og hvordan de forholdt seg til en nådeløs stat som ikke tok hensyn til individer, relasjoner eller følelser.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202307363

EAN 9788202307363

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden

Omtalt sted Sovjetunionen

Omtalt person Josef Stalin

• "Vanlagnad" av Beppe Fenoglio
  • "Dobbeltgjengeren" av George P. Pelecanos
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Besøkelsestid" av Primo Levi
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Oostende 1936 - sommeren før mørket falt" av Volker Weidermann
  • "Leningrad - tragedien om en by under beleiring, 1941-44" av Anna Reid
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Ingen vei tilbake" av Aleksandr Kabakov
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen