Skipsbyggerne

Tigerforl. 2016 Innbundet

«VERFTET ER BYEN, OG BYEN ER VERFTET,» forkynner Georg Kraft. Det er 1982 og generaldirektøren holder 17. mai-tale på torget i Langevik, i en tid da alle skipsverftene i Oslofjorden kjemper en desperat kamp for sin eksistens.

Det er imidlertid ikke skipsbygging, men uoppnåelige Miriam Bergersen som lokker den nyutdannede økonomen Nick tilbake til hjembyen. Han lærer de stolte skipsbyggerne og deres fargerike miljø å kjenne, og trekkes inn i en bitter konflikt mellom klubb og ledelse. Kampen for å vinne drømmejenta blir spunnet sammen med spillet om verftets framtid.

«Dette er en fornøyelig roman, en bok med en rekke fasetter.» (Terningkast 5)
Espen Vinje, Moss Avis

Forlag Tigerforl.

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Østlandet

En god bok som er fengslende fra begynnelse til slutt.
Denne boken har det meste fra en kjærlighetshistorie, kniving og konflikter på arbeidsplassen, samt guttestreker på fritiden. Det er lett å få sympati for hovedpersonen, og de aller fleste vil nok kjenne seg igjen i flere situasjoner.

Jeg liker spesielt godt hvordan Grønner får frem sosiale forskjeller, og hvordan man i løpet av ungdomsalderen vokser fra (og imot) hverandre.

For personer som ikke har over middels kjennskap til faguttrykk innen skipskonstruksjon og tung industri, vil nok denne boken være noe tung i begynnelsen. Grønner har inkludert en fin begrepsliste i slutten av boka som kan være til god hjelp.

• "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "Krigernes fred - krim" av Lasse Gallefoss
  • "En mann, en bro og Felicia Wang - roman" av Erik Grønner