Den hemmelige elven

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Font 2007 Innbundet

Året er 1806. Fattige William Thornhill jobber som elveskipper på Themsen. En dag gjør han en stor tabbe og blir forvist fra England på livstid. Sammen med familien settes han derfor på et skip med retning Australia og en nyetablert fangekoloni. William begynner å frakte varer til nybyggerne som har slått seg ned langs elvene, og har etter hvert spart nok penger til å kjøpe seg fri. Familien finner sitt eget paradis på en odde ved elven, men de oppdager raskt at de ikke er alene. Aboriginerne har vært her lenge.

London, 1806. Den fattige elveskipperen William Thornhill blir dømt for en desperat handling og forvist fra England på livstid. Sammen med kone og barn blir han stuet ombord i et skip med kurs for den nyetablerte fangekolonien i New South Wales, Australia. Det som først oppleves som en dødsdom, viser seg snart å kunne bli starten på et nytt liv. William tar opp igjen sitt gamle yrke, og frakter varer til og fra nybyggerne som har slått seg ned langs elvene innover i landet. På en odde ved elven Hawkesbury finner han sitt eget paradis, og så snart han har spart nok penger til å kjøpe seg fri, tar han familien med seg oppover elven. Men straks de har fått satt opp et lite skur og ryddet sin første åkerlapp, oppdager de at de ikke er alene. Noen har vært her lenge, svært lenge, og frontlinjene mellom nye og gamle innbyggere etableres ... "Vi har måttet vente lenge på Den hemmelige elven, men det har vært verdt det (...) Praktfullt utformet, lidenskapelig og foruroligende." - The Times "En kraftfull historieforteller." - New York Times "En sofistikert forfatter." - The Guardian "En nydelig skrevet roman." - Financial Times KATE GRENVILLE (f. 1950) er blant Australias mest populære og kritikerroste forfattere. Hun er utdannet ved universitetene i Sydney og Colorado, og har blant annet arbeidet med dokumentarfilmer, som journalist og som lærer i litteratur. Hun har skrevet seks romaner, samt flere bøker om den skapende skriveprosessen, senest Searching for the Secret River, om tilblivelsen av Den hemmelige elven, som blant annet bygger på hennes egen slekts historie. Blant Kate Grenvilles tidligere bøker inkluderer romanene Lilian's Story (1985) og The Idea of Perfection (1999), som ble belønnet med den prestisjetunge Orange-prisen. For Den hemmelige elven (2005) mottok hun Commonwealth-prisen og ble nominert til Booker-prisen. Romanen er oversatt til en lang rekke språk. Kate Grenville bor i Sydney sammen med sin familie.

Forlag Font

Utgivelsesår 2007

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Australia

Historien starter med William Thornhill, en fattig elveskipper på Themsen i London, på begynnelsen av 1800-tallet. På grunn av stor fattigdom og bekymring mht hvordan han skal klare å forsørge kone og barn, lar han seg friste av utsikten til "lettkjøpt" gevinst på ulovlig vis og blir tatt. Han unnslipper dødsdom, men blir forvist som straffange til Australia. Familien hans blir med.

I stedet for at dette blir slutten, åpner det seg nye muligheter for dem. Thornhill klarer nemlig å kjøpe seg fri, og han, kona Sal og barna etablerer seg ved Hawkesburys elvebredd. Her ligger alt til rette for et godt og fredfylt liv som jordbruker. William og Sals kjærlighet til hverandre er sterk, men Sals lengsel etter å dra tilbake til England kommer tidvis mellom dem.

Nokså snart oppdager ekteparet at de ikke er alene. Inne i skogene bor aborginere, et i utgangspunktet fredelig folk. Med gjensidig nysgjerrighet møtes to vidt forskjellige verdener.

Aborginerne er imidlertid et myteomspunnet folk, og de villeste historier om deres grusomheter hisser opp nybyggerne. Kan de føle seg trygge? Skal de gi opp bosetningen og dra, eller klamre seg fast og kjempe for sin rett til å bli boende?

Boka er spennende og godt skrevet, og kan virkelig anbefales!

En betagende, stillferdig historie om hvordan livet former oss og våre valg. Hvordan mennesker endrer seg av å kjenne makt og avmakt. Syntes først boka var litt "treg" men måtte likevel videre i historien. En bok som vekker mer ettertanke enn spenning, hos meg.

Veldig mange bøker har ordet "elv" i selve tittelen, andre har elvens navn. Jeg har prøvd å samle de, etter min mening, gode bøkene jeg har lest, eller ønsker meg, som relateres til elver. Dette er bøker hvor elven på en eller annen måte står sentralt. Håper lista kan inspirere andre til å sette seg ned å lese bøkene ved elven.

• "Arven" av Sahar Khalifeh
  • "Napolislekten" av Domenica De Rosa
  • "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" av Esmeralda Santiago
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Brødre - roman" av Erling E. Guldbrandsen
  • "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar