Krigernes fred

krim

Aschehoug 2018 Innbundet

Uansett hvilken side du står på, jobber du alene.

ISBN13 9788203363757

EAN 9788203363757

Omtalt tid Etterkrigstiden

Å gud, for en spennende bok! Dette er en av de få bøkene som har fått meg til å gispe høyt mens jeg leser.

Det er en annerledes krim, lagt til etterkrigstiden, ingen forsoffen utro og alkoholisert politietterforsker, ingen seriemorder løs i gatene. Dette er noe nytt, innpakket i en gammel setting (etterkrigstiden).

Gallefoss har inngående kunnskap om tiden han skriver om, uten at det blir overtydelig i historien, og han skriver uvanlig godt, uten at det blir pretensiøst. Både setningene og de språklige bildene er behagelige å lese.

Hundre tomler opp, jeg gleder meg til neste Gallefosskrim!

Hvis noen er nysgjerrig på et sammendrag av innholdet, her er teksten fra Aschehoug sine sider:

"Annen verdenskrig er over, og seierherrene styrer landet. Under okkupasjonen var Storm Steinset dobbeltagent for motstandsbevegelsen. Organisasjonen han spionerte for, er fortsatt hemmelig, så kollegene ved Oslo politikammer tror han var nazist. Når flere politimenn som jobbet for tyskerne blir funnet drept med samme torturmetoder de selv benyttet under krigen, havner Storm på drapsmannens dødsliste. Men han blir også involvert i saken som etterforsker.

Storms makker er politiets yngste fullmektig, Robert Rødberg, som alltid har drømt om å bli en helt. Under krigen vervet han seg til de norske styrkene, men havnet aldri i kamp. Så kom freden, og freden tilhører krigerne. Nå får Robert en ny sjanse til å kjempe for Norge.
Jakten på morderen tar Storm og Robert inn i hemmelighetene i Norges nye maktsirkler. En ny krig står i fare for å bryte ut, en krig der hemmelighetene fra den forrige kan få deg drept."

Bøker jeg vil lese.

• "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen