Sjakalen

De norske bokklubbene 1977 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

11. mars 1963 ble oberstløytnant Jean-Marie Bastien-Thiry henrettet. Det siste konvensjonelle mordforsøk på president de Gaulle hadde mislykkes. Det var da, våren 1963, at operasjonssjef Marc Rodin i OAS klekket ut en helt ny plan for å rydde de Gaulle av veien. Det eneste han trengte, var en profesjonell drapsmann. Mannen han valgte, var ingen nybegynner. Men ennå figurerte han ikke i noen etterretningstjenestes arkiver. Ennå fantes det ingen bevis mot ham. Bare rykter. Selv Marc Rodin kjenner ikke hans egentlige navn. For Mark Rodin og hans menn er han Sjakalen. Historien er bygget på faktiske hendelser.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1977

Genre Agenter og spioner

Omtalt sted Frankrike

Det som først og fremst slår meg når eg les denne boka er kor store endringar dagens teknologi som t.d. mobiltelefoni, videokameraovervåking og datateknologi ville medført for plottet. Boka kom ut i 1971, hendingane er lagt til 1962-1963. Det er ikkje meir enn eit halvt århundre sidan, likevel er det utruleg å tenke på korleis premissane for ei slik forteljing har endra seg.

Den franske presidenten Charles de Gaulle har vært utsatt for fleire attentatforsøk, og boka innleiast med ei dokumentarisk og sann skildring av eit av dei mest dramatiske. Bakgrunnen var at ein fraksjon av dei militære, som danna terrororganisasjonen OAS, såg på de Gaulle som ein landssvikar etter at Algeria fekk sjølvstende i 1962. Og no startar fiksjonen. Sidan OAS er infiltrert av den franske tryggingstenesta, ser ikkje OAS-leiaren annan råd enn å i løyndom hyre ein utanlandsk leigemordar for å knerte de Gaulle. Boka handlar om korleis dei oppretter kontakt med leigemordaren, førebuinga til attentatet, og korleis tryggingstenesta kjem på sporet av at noko er i gjære.

Og her kjem mangelen på dagens teknologi inn i biletet. Det er imponerande skildringar undervegs av korleis leigemordaren skjuler spora av kva han har for planar, og alt arbeidet som tryggingstenesta legg ned for å følge dei få spora som finnest. I dag hadde mykje av dette møysommelege detektivarbeidet vært unnagjort med eit par tastetrykk.

Forsyth skriv i ein dokumentarisk stil. Det meste av det som skjer er også tilforlateleg. Derfor er det lett å få seg til å tru at dette virkeleg kunne ha skjedd, og lesaren blir riven med i historia. Boka var Forsyth sitt gjennombrot, den kan kanskje seiast å vere sjanger-definerande, og den vann mange prisar. Den er populær den dag i dag, og etter å ha lest den kan eg slå fast at den har tålt tidens tann.

Det er kaldt kl. 9.40 om morgenen en mandag i Paris, og kaldere virker det når en mann skal skytes av en eksekusjonspelotong.

Navnet var Grzybowski. Dette var for meget for italieneren, som bad Kowalski skrive det ned. Det gjorde Kowalski, men italieneren som ikke var i stand til å fatte at noe navn kunne bebynne med "GRZYB...", stavet det for mannen i den internasjonale sentralen som "Griyb..." i den tro at Kowalskis håndskrevne "z" måtte være en "i".

En virkelig herre, tenkte Lebel, og farlig som en slange. De er alltid den verste sorten for politiet, disse virkelige herrer. Det var aldri noen som mistenkte dem.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Jeg liker å lese en bok før jeg ser filmen. Ikke alltid det er vellykket, men de gangene boka er bra og filmen likeså da fryder jeg meg.

Trilogien til Stieg Larsson
Drageløperen av Khaled Hosseini
Emma av Jane Austen
Djevelen holder lyset av Karin Fossum
Elskede Poona av Karin Fossum

Det er mange flere gode filmer etter bøker. Det er nesten umulig å begrense seg.

Gode, spennende krimbøker som jeg har lest.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Den fjerde protokoll" av Frederick Forsyth
  • "Varulv" av Frederick Forsyth