Señor Stig

Aschehoug 2012 Innbundet

Stig Ravnaas har starta på nytt i Tarifa i Sør-Spania. Her driver han et enkelt pensjonat, og etter tretten år i eksil dukker plutselig tre personer fra hjembygda opp. De tre er en guttunge på rømmen og to middelaldrende damer som tar seg til rette. En dag bærer de inn en skipbrudden afrikaner, og etter hvert får Stig og gjestene ambisjoner på vegne av denne mannen.

Stig Ravnaas har rømt fra alt, også seg selv. I Tarifa, helt sør i Spania, driver han et uregistrert pensjonat. Luksuriøst er det ikke, men stedet er hans. Etter tretten år dukker plutselig tre personer fra hjembygda hans opp: En guttunge på rømmen og to middelaldrende damer. En dag bærer de en skipbrudden afrikaner i hus. Stig vurderer først å kaste dem alle på dør, men etter hvert får både han og gjestene ambisjoner på vegne av den vergeløse mannen, og det blir strid om rettigheter og eierskap. Fem personer på avveie havner uforvarende under samme tak. De knyttes sammen i et overraskende skjebnefelleskap som ikke etterlater noen av dem upåvirket.

ISBN13 9788203351426

EAN 9788203351426

Omtalt sted Spania

Dette er en rå og humoristisk roman, som har fått mange gode kritikker. Det blir mer og mer spennende etter hvert som man leser. Dette er en bok som er vanskelig å legge fra seg. Kanskje en utypisk norsk bok. Litt Almodóvar. Skakkjørte karakterer, men fortalt med mye varme. Veldig godt språk. Anbefaler boken til alle som vil ha en god leseropplevelse.

En veldig bra bok med gode skildringer av runde karakterer. Man får virkelig lyst til å forstå karakterene. Handlingen er fra Spania der Senor Stig er pensjonateier. Han får gjester og vi følger gjestene og Stig. En god bok.

Stig Ravnaas driver et heller lugubert pensjonat på sydspissen av Spania. Afrika ligger rett over bukta. Stig har strikte regler på pensjonatet sitt, og de blir satt på voldsomme prøver da han får tre gjester fra hjembygda i Norge. Unggutten Jonas som har rømt hjemmefra, og de to middelaldrende damene Ruth og Marit Molly som skyver sengene sammen og tar seg litt vel til rette etter Stigs smak.
Det hele eskalerer da gjestene kommer drassende hjem med en forkommen afrikaner. Han blir installert på det siste gjesterommet, og Stig har plutselig ikke noe han skulle ha sagt.
Stig er en ufyselig person, noe som bunner i oppveksten som lillebroren til Odelsgutten.
Jonas vet ikke hvem faren er, og er i opposisjon til moren fordi hun ikke vil si noe om ham.
Ruth virker sikker i sin sak om deres forhold, mens Marit Molly tviler for der hjemme venter mann, barn og barnebarn.
Afrikaneren, som de "døper" Obama, blir et felles prosjekt for dem alle, men er han så syk som de tror?

Bruker de brødristeren også?Høres sånn ut.Han pleier å snu den opp ned før han slenger oppi loffskivene,så kakerlakkene faller ut.Men det er det bare han som vet.Igjen hører han at kjerringene ler.Fæl latter,som brunstige esler.

• "Tørst - roman" av Svein Roger Nilsen
  • "Kvinnene på Brewster Place" av Gloria Naylor