Det gode som jeg vil

fortellinger

Aschehoug 2012 Innbundet

Boka inneholder novellene Jeg var sommeren, Helena og Moritz, Agnes og Paulas hus. Alle novellenes handling kretser rundt sommerøya, den øya man lengter etter hele vinteren eller hvor livet kom til et vendepunkt.

Alle har et sted det knytter seg sterke minner til. I denne samlingen med fortellinger er det sommerøya alt kretser rundt. Øya man lengter etter hele den lange vinteren. Øya der livet kom til et vendepunkt. Sommeren som ble fylt av ny kjærlighet. Sommeren da kjærligheten gikk tapt. Øya som gir det ene året, og tar det neste. Lengsel, lyst og vemod i midtsommerlyse og nattsvarte noveller.

ISBN13 9788203352768

EAN 9788203352768

"Det gode som jeg vil" inneholder fire noveller: "Jeg var sommeren", "Helena og Moritz", "Agnes" og "Paulas hus".
Det er på sommerøya tingene skjer i disse fire novellene. Dit lengter man. Der skjer det fantastiske. Der skjer det tragiske og skjebnesvangre. Der kommer skuffelsene, etter å ha lengta etter noen med store forventninger. Sommerøya er der man lever mer enn ellers, der man kommer nærmere seg selv og andre. Eller iallfall gjerne skulle ha villet komme nærmere seg selv og andre.
Håvard Syversen har skrevet mollstemte noveller, med tanker rundt og om livet og døden på sommerøya.

Grå, kjølnende trøtthet. Pasjonen var overført til arbeidet, det var hennes inntrykk, men det var jo ikke noe de var aleine om, det lot til å være sånn folk ordna seg nå for tida, de putta brannen som brant i dem, inn i jobben. Der fikk den struktur, der kunne den ikke forstyrre.

Going home without my sorrow, going home sometime tomorrow.

• "Øyeblikkets lys" av Juha Itkonen
  • "Det håndgripelige - roman" av Håvard Syvertsen