Biltur

Oktober 2011 Innbundet

Hver vår har Alma huset for seg selv i en uke mens Eystein er på fisketur. Men denne gangen får hun uventet besøk av to fremmede som er på biltur. Under Henrik og Louisas blikk endrer huset seg, slik noe endrer seg i Alma, da hun plutselig får se sitt eget liv med andre øyne.

Hver vår drar Eystein på fiske, og i alle årene etter at sønnen Stig flyttet hjemmefra, har Alma blitt alene igjen i huset ytterst i havgapet. Da går Alma fra rom til rom og vasker vinteren ut, med bare seg selv å ta hensyn til. Men denne gangen kommer det fremmede. Henrik og Louisa er på biltur, og ber om å få sove hos Alma, hvor gjesteværelset uansett står tomt. De fremmede inntar huset hennes, som uunngåelig endrer seg under deres nye blikk. Og etter hvert som dagene går endrer noe seg i Alma også. Når Eystein kommer tilbake er alle spor etter de fremmede borte, men likevel er ingenting som før. Biltur er en lavmælt, intens roman fra storslått kystnatur. Teksten beveger seg i spennet mellom det hverdagsnære, taktilt konkrete og det uhåndgripelige og fremmedgjørende i et overrumplende møte.

Forlag Oktober

• "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor