Samlede verker

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Strawberry Publishing 2021 Innbundet

I Gøteborg forbereder man en stor retrospektiv utstilling av maleren Gustav Beckers verker fra 1980-tallet og fremover. Hvor enn psykologistudenten Rakel vender seg møter hun blikket til moren som forsvant sporløst for mange år siden. Ansiktet hennes pryder utstillingsplakatene som tapetserer byen. Samtidig kastes Rakels far, forleggeren Martin Berg som er Gustavs beste venn, inn i en brutal livskrise.

Samlede verker er en roman om dyp kjærlighet, gammelt vennskap og kunst. I tillegg er det en storslagen skildring av Gøteborg, med klassereisen og fremveksten av det moderne samfunnet som grunnmur.

For denne romanen ble Lydia Sandgren tildelt Augustprisen for skjønnlitteratur i 2020.

Forlag Strawberry Publishing

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Augustprisen. Skjønnlitteratur 2020

Av og til blir man mørkredd når man ser hvordan unge mennesker kommuniserer med hverandre. De bruker ikke språket. De tror at man er utrivelig hvis man ikke skriver smileys og tre utropstegn. Av og til dropper de ordene helt og sender bare ubegripelige bilder til hverandre. Det virker som det pågår en slags infantilisering av det svenske skriftspråket som man virkelig ikke bare kan legge skylden på tenåringene for ........

• "Rich boy" av Caroline Ringskog Ferrada-Noli
  • "Den siste overlevende er død - roman" av Mattis Øybø
  • "Skinliv - roman" av Oda Malmin
  • "Alt som ble borte" av Julia Phillips
  • "Roman. Milano - roman" av Hanne Ørstavik
  • "Og slik er det også med deres barn - roman" av Nicolas Mathieu
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "Til vanvidd, til døden - roman" av Kirsten Thorup
  • "Kjærlighet i nødsfall" av Daniela Krien