Samlede novelletter

Gyldendal 2000 Heftet

Denne novellesamlingen inneholder tre tidligere utgitte samlinger av novelletter: debutsamlingen Novelletter fra 1879, Nye Novelletter fra 1880 og To Novelletter fra Danmark utgitt i 1882.

Alexander L. Kielland kom seilende inn i norsk litteratur som en fullbefaren skipper med Novelletter i 1879. Han hadde fått troen på kunsten gjennom sin søster Kitty Kiellands suksess som malerinne, og hadde nettopp vendt tilbake til Norge etter en reise til Paris. Allerede i sin debut viste han seg sitt kall verdig. Novellettene avslører Kielland som en elegant språkmester, med en diskret og ironisk stemme som også rommer brodd. Samlede novelletter inneholder foruten debutsamlingen også Nye novelletter (1880) og To novelletter fra Danmark (1882). Sistnevnte inspirert av et opphold i Danmark 1881.83, da han hadde nær kontakt med Edvard Brandes og andre radikale. Alexander L. Kielland (1849.1906) er satirikeren og stilisten blant våre forfattere i det forrige århundre. Han tok juridisk embetseksamen i 1871, flyttet hjem til Stavanger og giftet seg bare 23 år gammel. Kielland var en moderne forfatter, som hentet inspirasjon både fra franske samtidsforfattere så vel som Charles Dickens.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267961

EAN 9788205267961

Genre Klassisk litteratur

Ennvidere hadde han fått en mistanke om at hun var "lærd". Og deri må dog alle gi fetter Hans rett, at skal en kvinne kunne oppfylle sin oppgave her i livet(å være hustru for en mann), bør hun selvfølgelig ikke ha andre kunnskaper enn dem hennes mann ønsker hun skal ha, eller selv vil bibringe henne.
Ethvert annet fond av viden vil alltid være en medgift av såre tvilsom verd.

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Her skal jeg legge inn bøkene jeg kan krysse av på listen etterhvert

Denne listen er en oversikt over klassesett som er tilgjengelige for lærere på Rælingen vgs.

• "En fallit - skuespill i fire handlinger" av Bjørnstjerne Bjørnson
  • "Sannhetens pris - Alexander L. Kielland" av Tor Obrestad