Farvel, min elskede

av (forfatter) og Olav Angell (oversetter).

Gyldendal 2001 Heftet

Moose Malloy er en trofast mann. Etter å ha sittet åtte år i fengsel elsker han fortsatt bare én: Lille Velma, som for lengst har sluttet å skrive. Da han slipper fri, er det ingen som kjenner Velma, bortsett fra en og annen som sier at hun er død. Og snart er Moose på flukt, med politiet i hælene, fordi han kom til å knekke en nakke. Philip Marlowe finner liket. Men det er polititet som etterforsker saken. Marlowe er ikke interessert, ikke ennå. Like etter får han sin første knockout - og finner like etter restene av en mann. Og siden glemmer han nesten Moose og Velma. Til Moose knekker nok en nakke med de svære hendene sine.

En Philip Marlowe-roman. Farvel, min elskede var Raymond Chandlers andre roman, og den har blitt filmatisert to ganger, sist i 1975 med Robert Mitchum i rollen som Philip Marlowe. Raymond Chandler (1888.1959) regnes som en av det 20. århundrets mest betydelige kriminalforfattere. Han var en av foregangsmennene innenfor hardkokt krim, og utmerker seg den dag i dag som en utmerket stilist med skarpe miljø- og personskildringer.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205277861

EAN 9788205277861

Serier Gyldendal krim Philip Marlowe (2) Raymond Chandler

Genre Politi og detektiver Krim

Dette er en nydelig bok. Jeg synes den er bedre enn Den lange søvnen, som jeg også likte kjempegodt. Marlowe snaker med sin vanlige vittigheter (som jeg synes er morsomme) og du forstår ikke hvordan alt henger sammen før helt mot slutten. Anbefales!

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

You can crab over the morning paper and kick the shins of the guy in the next seat at the movies and feel mean and discouraged and sneer at the politicians but there are a lot of nice people in the world just the same.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.

Murakami er en unik forfatter, og det er vanskelig å finne bøker som ligner helt presist.

Bøkene på lista er plukket ut av forskjellige grunner. Noen ligner i skrivestil og tone, og noen har elementer av magisk realisme.

Til lesere av Murakami som liker den japanske bakgrunnsrammen, er det tatt med et utvalg markante japanske forfattere.

En liste for meg selv, men jeg tar likevel imot innspill, særlig nyere poesi.

• "Trøbbel er mitt yrke og andre noveller" av Raymond Chandler
  • "Kvinnen i sjøen" av Raymond Chandler
  • "Fallet" av Raymond Chandler
  • "Enkens onde øye" av Carter Dickson
  • "Piken som lyttet" av Margaret Millar
  • "Lillesøster" av Raymond Chandler
  • "Be cool" av Elmore Leonard
  • "Velkommen til Hard Times" av E.L. Doctorow
  • "Heksene i Eastwick" av John Updike
  • "Glassnøkkelen" av Dashiell Hammett